ВЕСТНИКЪТ
КОНТАКТИ
АРХИВ
ИЗДАТЕЛСТВО
|
От 1997 г. "Литературен
вестник" започна да функционира и
като издателство, в чиято програма
приоритет имат поезията и
хуманитаристиката. Издателство за
поезия и критика - вероятно това е най-точното
определение за усилията ни да правим
видими и активно присъстващи в
публичността идеите и текстовете на
поети, критици и анализатори. Въпреки
пазара, който за поезията и
хуманитаристиката като че ли съвсем
липсва.
Ето - поезията.
Вислава
Шимборска, "Край и начало", прев. Искра Ангелова, предговор
Светла Златарска
изд. "Литературен вестник", С., 1997,
80 с.
С това заглавие стартира издателската дейност (на книги)
на "Литературен вестник". Наистина забележително начало:
една отделна стихосбирка (не произволно избрано!) на нобелистката
за 1996 г. Вислава Шимборска, двуезично издание (на полски и български),
перфектен превод на Искра Ангелова, респектиращ предговор от Светла
Златарска, художник на книгата е неподражаемият Греди Асса. Знаменито
издание, изчерпано от пазара за два-три месеца докрай!
ISBN 954-9602-01-X |
Йордан
Ефтимов, "Единадесет индиански приказки"
изд. "Литературен вестник", С., 1997,
36 с.
Най-изпипаното откъм полиграфия издание на "Литературен
вестник". Както и да я погледнеш - арткнига, но не в единичен
екземпляр, а умножена в няколкостотин бройки. Напомняща стара географска
карта, омотана в малко въже - суперизящество, постигнато от незабравимата
художничка на вестника Яна Левиева.
Втората стихосбирка на Йордан Ефтимов през 1997 г.
окончателно го утвърди като може би най-радикалният поет в съвременната
ни поезия.
ISBN 954-9602-02-8 |
Рафаел
Смирнов, "Гара Враждебна. Приказки за малки и големи"
изд. "Литературен вестник", С., 1997,
72 с.
Приказките и природата притежават особено чувство за
време, имат свое разбиране за ритъм и стил, своя фабула. Четящите
историите на Рафаел Смирнов са като Алиси, които спокойно влизат
в текста като през огледало и времето се шмугва покрай тях като
гущер или преживя бавно като крава. Подмамваща и магийна книга.
С това издание на ЛВ авторът е носител на награда за дебют на конкурса
"Южна пролет" през 1998.
(Купете
си книгата от виртуална книжарница Books.bg) |
Петьо
Пейчев, "Тектоника", изд. "Литературен вестник",
С., 1998, 64 с.
Книгата - изненадващо за едни, логично за други - спечели
наградата за дебютна поезия "Южна пролет". С нея Петьо
Пейчев доказа, че влакът от Бургас не е тъй бавен, а напротив
- движи се по разписанието на други времена. На корицата: снимка
на инсталация от огън върху бургарския плаж, наречена "Кондорът"
на Добри Добрев. Внушително!
ISBN 954-9602-05-2 |
Божидар
Богданов, "Дим над библиотеката",
изд. "Литературен вестник", С., 1998,
60 с.
Една от емблематичните постмодерни български книги
на 90-те години. Метафората за библиотеката, доведена до многобройните
си разчленявания и съчленявания. След височините на тази книга българският
постмодерн започна да се уморява, да му се вие свят, да търси опора
в по-ниски, уж загърбили ерудитството, теми и стилове. На корицата:
"Човекът, който се бори със сянката си" от Клаудио Пармиджиани.
Божидар Богданов - автор на "Литературен вестник",
чрез когото днешната ни поезия всекидневно постига високата си сянка.
ISBN 954-9602-06-0 |
Димитър
Петров, "Малки райски ябълки",
изд. "Литературен вестник", С., 1999,
56 с.
Стихосбирка, която като че ли мина незабелязано, но
пък тайно и полека си свърши работата с озвучаването на едно неизвестно
име - Димитър Петров. Как регионалният човек разговаря със света
- в този дефицитен днес модус пребивават лирическите персонажи от
"Малки райски ябълки". Уж стиховете се разполагат в "малки",
регионални топоси и ситуации, уж ползват диалекти и разговорни интонации,
а постигат специфичната си всеобща разбираемост тъкмо в домашния
свят, където йерархиите са хоризонтализирани и почти винаги (в средата
или в края на стихотворението) се появява пожеланата от автора топла
утопия. |
Добромир
Иван/Dobromir Ivan, "1999",
изд. "Литературен вестник", С., 1999,
32 с.
В този случай стихосбирката я правят стихотворенията
на осемте поети, включени в каталога на скулптора Добромир Иван.
Тоест това е каталог-стихосбирка - свързване на фотографирани инсталации/скулптури,
правени от Добромир Иван в различни точки на Австрия и България
през 1999 г. с по едно стихотворение от Петър Чухов, Амелия Личева,
Георги Господинов, Кристин Димитрова, Йордан Ефтимов, Пламен Дойнов,
Ина Григорова и Бойко Пенчев. Книгата е двуезична - на български
и немски, като единствено текстът на Ина Григорова е преведен на
английски. |
Пламен
Дойнов, "Истински
истории. Стихотворения по действителни случаи", фотографии
Галина Ушева и Георги Панамски, изд. "Литературен вестник",
С., 2000, 80 с.
Първата перфектно изпълнена поетическа и фотографска
книга на "Литературен вестник". Човек чете и гледа, гледа
и чете. Луксозно издание, в най-изискания смисъл на думата. Фотографиите
на Галина Ушева и Георги Панамски и оформлението на Силвия Артамонцева
правят от "Истински истории" едно изключително желано
издание.
Появила се в самия край на 2000 г., последната книга
на Пламен Дойнов направо оголи въпроса: Какво да се прави с постмодернизма?
Репликите и рецензиите валят една след друга. |
Петър
Чухов, "Провинции",
изд. "Литературен вестник", С., 2000,
40 с.
Четвъртата стихосбирка на Петър Чухов впечатлява със
завръщането към първата му - "Градината на слабата реалност",
но стига до по-високата стилистическа изчистеност на втората -"Руни"
и третата - "Мулето на Педро". Ефектът на "Провинции"
отива далече извън конкретното книжно тяло. То е първото в издателската
ни практика, придружено с ефектен рекламен плакат със снимка на
автора и надпис, който гласи: "Провинции" - една книга
на Петър Чухов, издадена от "Литературен вестник". Какво
повече!
ISBN 954-9602-15-X
(Купете
си книгата от виртуална книжарница Books.bg) |
ВБВ,
"Е:то!", изд. "Литературен вестник", С., 2000
С посочващия жест на заглавието си "Е:то!"
ни обръща към буквалността на един Гледец/виждане, което е разсъблякло
света от привичните метафори, с които го опитомяваме и той въстава
пред нас в своята дивота, изравняваща понятийното и предметното.
ВБВ заобикаля
глаголите - смъртта означава "обратно към глагола", а
като глагол е и есента - и буйства в предикацията, в онази "естност"
на веществото, от която то тръгва във всички посоки, за да се подсилва,
преобръща, възвръща или закърнява... Висок, самопосочващ се модернизъм,
избрал си д-р Петър Берон за предтеча.
ISBN 954-9602-14-1
(Купете
си книгата от виртуална книжарница Books.bg)
|
Рафаел
Смирнов, "Камъче от Палестина",
изд. "Литературен вестник", С., 2002
След силния си дебют с "Гара "Враждебна"
(1997), Рафаел Смирнов продължава да изработва неповторимия си почерк,
събиращ наивизма и иронията. Разкази за хора и животни, в които
безсмисленото и епифанията се засичат по неочаквани начини. Ароматът
на антикварното и полъхът на алегорията.
Рядка книга, антика.
ISBN 954-9602-17-6 |
Пламен
Антов , "Америките
ни" НОВО
изд. "Литературен вестник", С., 2002
Америките ни са онова пространство на писането, което
се отваря в желанието за различност, за друга съдба и друго време.
"Америките ни" на Пламен Антов е писмото в бутилка на
българския постмодернизъм - писано в конквистадорското, сънното,
обречено десетилетие на века. Покоряващата книга.
ISBN 954-9602-18-4 |
Поредица
"Тълкувания" |
"Теменуги.
Другият роман на Яворов",
изд. "Литературен вестник", С., 1998
Първата книга от поредицата "Тълкувания"
събира в книжно тяло критическия роман, разразил се на страниците
на "Литературен вестник" през 1994-95 г. Стихотворението
на Яворов бе буквално галванизирано с каскада от сменящи се интерпретативни
стратегии, което бе може би най-крайният пример на тълкувателна
свобода по отношение към класиката в литературознанието на 90-те.
"Теменуги. Другият роман на Яворов" бе жестът на еманципация
на българското литературознание, с което то заяви, че оттук нататък
професионализмът ще включва и съзнанието за несигурността на собствения
предмет.
Оттук започна и сътрудничеството на "Литературен
вестник" с Кирил Прашков - авторът на графичното оформление
на всички книги от поредицата "Тълкувания". |
Бойко
Пенчев, "Тъгите на краевековието", изд. "Литературен
вестник" С., 1998, 272 с.
Преди всичко книга на един внимателен читател. Фрагментарността
й парадоксално структурира разнобойния ни читателски опит от края
на (вече) миналия век. Игрови, омесващ множество езици и метаезици
и в същото време носталгичен сборник, в който историзмът и теоретизмът
се сработват, взаимно апострофирайки се; в който постмодернизмът
е първо ерудиция. Раждането на тъгите от духа на библиотопията.
ISBN 954-9602-04-4
(Купете
си книгата от виртуална книжарница Books.bg) |
Никола
Георгиев, "Мнения и съмнения. По дирите на едно литературоведско
чергарство", изд. "Литературен вестник", С., 1999
Един том, включващ всички студии, невключвани досега
в книга и посветени на литературознанието и неговите патимии през
века, със който се сбогувахме; том, където ще намерим всички онези
текстове, които сме ксерокопирали (а някои от нас - и изрязвали)
от единствените екземпляри на списанията в Народна библиотека; един
том, показващ в пълния му блясък онова интелектуално поведение,
което през последните 20 години се олицетворяваше от нашия Професор,
анархистът-законодател, великият ироник на българското - Никола
Георгиев.
ISBN 954-9602-10-9
(Купете
си книгата от виртуална книжарница Books.bg) |
Инна
Пелева, "Възраждания", изд. "Литературен вестник",
С., 1999
Сборникът със студии на Инна Пелева за Паисий, Раковски,
Ботев, Вазов и Яворов променя не просто образа на Възраждането,
една от най-здраво охраняваните зони на академичните и неакадемични
занимания с историята, но и самите нас, четящите тази история. С
бароков интелектуализъм книгата изразява една от ключовите интуиции
на последното десетилетие - че векторът на времето не сочи твърдо
в една посока, а се люлее, осцилира в някаква ту празнично, ту меланхолично
преживявана извънвремевост, безпътица.
ISBN 954-9602-07-9
(Купете
си книгата от виртуална книжарница Books.bg) |
Инна
Пелева, "Места от конспекта", изд. "Литературен вестник",
С., 2000
Ако прицелът на "Възраждания" бе задължаващото,
телеологически фокусирано минало на Възраждането, то с "Места
от конспекта" Инна Пелева се обръща към класичното, за да извади
на преден план онова, което сякаш е било пред очите ни, а не сме
го забелязвали. Текстовете в книгата разкриват скритите кодове,
подриващи навика и съживяващи четенето на умъртвените от каноничност
текстове - храните при Елин Пелин и Ботев, не-родното и болното
при Йовков, Милтъновско-гинекологичното при Яворов.
ISBN 954-9602-12-5
(Купете
си книгата от виртуална книжарница Books.bg) |
Митко
Новков, "БАРТвежи. Разни и по-разни писаници по повод и
без повод",
изд. "Литературен вестник", С., 2001
Една книга, демонстрираща волята и силата да бъдеш
"Homo ludens", да упражняваш ироничната гледна точка във
време, когато гледат в устата само т.нар. "експерти",
да откриваш мита и конструкцията, играта на лъжа и истина зад "естествеността"
на социалния свят, да деконструираш привидното, съзнавайки привидността
на собственото говорене. Говоренето на Шута, проблематизиращ очевидностите.
Това е. Митко Новков: интелектуалецът на Края.
ISBN 954-9602-16-8
(Купете
си книгата от виртуална книжарница Books.bg) |
|