Сянката на Златорога
Разбира се, свежият полъх от антидогматични настроения и разкрепостени творчески прояви на младите в литературата на 60-те години не се дължи на идейни отрицания, на дисидентска опозиция или на естетически несъгласия с принципите на соцреализма, а на резонансите на историческия XX конгрес на КПСС, възприет от младата интелигенция, поне в началото, като панацеята, която ще “очовечи” социализма и ще освободи творчеството от опеката на партийните директиви. Илюзията им, разбира се, е краткотрайна, но най-способните от тях ще успеят, в рамките на възможното, да разчупят догматичните стереотипи, отваряйки пролуки за едно по-модерно, философски и естетически обогатено, художествено и критическо светозрение. Новаторският пробив в българската критика, проза и поезия за пореден път се реализира не във формата на еволюция, а отново чрез скок, по-точно “прескок”. Младата творческа генерация, в усилие да намери своя идентитет и търсейки брод към европейската цивилизация и култура, трябва да прескочи мрачното революционно поколение и неговите сковани от догматика постулати. В порива си към разкрепостяване на духовните хоризонти тя се завръща при осветената в изпитания традиция, към нормалната мисловност и вечните художествени стойности. За да се утвърди и реализира своя творчески потенциал, жизнено й е необходим свободният дух и естетическият идеал на Владимир Василев, а не свирепото настроение на Крум Кюлявков или философските безсмислици на терориста Тодор Павлов. По логиката на този размисъл победеният в класовата битка се оказва победител в духовната перспектива на битието.
“Впечатлението ми е, че се прави едно областно изкуство. Евтушенко не може да замести дълбоката липса на Пушкин, Лермонтов, Есенин и Блок”36 - споделя Здр. Петров или пък разказва за скитанията си из московските антиквариати, където търси книгите на Ръскин, Карлайл и Колдуел и среща стари руски аристократи. Най-интересното за мен бе да открия в тия писма творческите планове на двамата литератори от две различни поколения. Здр. Петров споделя първо с Владимир Василев замисъла на еретичната за своето време статия за поезията на Александър Вутимски - “последният от прокълнатите” (Здр. Петров). Вл. Василев на свой ред изказва пред него желанието да събере в книга своето критическо творчество, дело на 50-60 годишна работа, но с болка споделя тревогата си, че това е “мъчна работа”, че “полемиките ми не могат да влязат, а без тях не съм съвсем аз”. Тази книга така и не се появява докато е жив, а и след смъртта му през 1964 г., а едва 25 години след това - през 1989, и то в непълен вид - там са почти само полемиките. Тази кратка литературна история някак естествено завършва с един парадокс - дали не трябва да сме благодарни на анонимите, стоящи зад хубавите имена “Красин”, “Драгомир”, “Мирослав” и прочие, задето са документирали така подробно литературните връзки и взаимоотношения на Владимир Василев през 50-те години. Иначе откъде щяхме да разберем, че нито за миг не е преставала къртичната работа на интелекта на този възрожденски културен строител и учител на таланти, оплодил със своите усилия литературата не само между двете световни войни, но и за дълго след това. Как бихме узнали, че и в най-тежките си часове е продължавал да търси и намира съмишленици, за да ги покръсти в своето дело и те да подготвят вместо него почвата, в която ще прораснат свежите кълнове на новата критика, поезия и проза, готови да приемат кръста на мисията и на изстрадването й, но не и на компромиса, както това става с прекрасните творби на Цветан Стоянов “Геният и неговият наставник” и “Броселиандовата гора”, с “Българският Великден” и “Митът за Одисей” на Тончо Жечев, със стиховете на Константин Павлов и Николай Кънчев и пр. Срещу работата на духа репресивната машина се оказва безсилна. Така както е болен, самотен, беден и угнетен, този човек непрестанно предизвиква напрежение и тревога в органите на сигурността, защото има власт не само над богатствата на миналото, но и над бъдещето на литературата. Вместо с годините да затихва, яростта и ненавистта спрямо всичко, свързано с неговото име и дело, се засилва. Достатъчно е да се прочете най-мерзкия, но и най-любопитния от доносите, и то не само в това досие - този на агента “Чобанов”. Целта на неговото донесение е да докаже пред господарите си от ДС и пред ЦК на всемогъщата БКП, че Вл. Василев държи контрол и влияе негативно на развитието на съвременната социалистическа литература, че всички нему се кланят действително като на “папа”. Сред 30-те членове на Президиума на СБП агентът настървено сочи значимите от тях като Фурнаджиев, Багряна, Г. Цанев, П. Динеков, Ефрем Каранфилов, Анг. Каралийчев, та дори и Борис Делчев и Вл. Башев, като пионки на “акулата” Вл. Василев. Естествено разкрива и позицията, от която напада “златорожката фаланга” - от името на “поетите и белетристите от ляво, от народа или от средите, свързани с народа”, чийто брой бил незначителен, защото срещали яростна съпротива от “поставленците” Вл.-Василеви. 34. Цитатът е по устен спомен на проф. Здр. Петров от 16.IX.1999 г. [горе] 35. ДИА, ф. 373, оп. 1, а.е. 84. Писмо на Вл. Василев до Здр. Петров. София, 22.VII.1961 г. [горе] 36. Писмо на Здр. Петров до Вл. Василев. Москва, 5.V.1961 г. [горе] |
![]() |
© 2001 Литературен форум |