Брой 16

Литературен вестник

25.04-1.05.2001
Год. 11

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

ИЗДАТЕЛСТВО

 

ФОНОГРАФ

Няма никога да дам на хората това, което искат...

Катя Атанасова

PJОписват я като шеметна, обвита в черния трептящ плащ на 90-те. Сравняват я с Пати Смит, но всъщност тя е истинският, автентичен рок.

Поли Джийн Харви е родена на 9.10.1969, в град Йеовил, Съмърсет. Израства в Дорсет, югозападна Англия, във ферма. Описва се като мъжкарана и е единственото малко момиче в село от 600 жители. След като преминава странната школа на различни музиканти, поканени от родителите й да отседнат в къщата им по време на турнета (вкл. и барабанистът на Ролинг Стоунс - Чарли Уатс), тя овладява постепенно саксофон, чело, барабани, цигулка и китара. На 17, Харви е поканена от Джон Париш да свири в неговата група Automatic Dlamini. Той става най-важният и учител. "Когато започнах да свиря с Джон, бях свирила на китара само от около година и всичко, което можех, беше да дрънкам акорди. Джон ме научи да свиря мелодии, използвайки само една струна и аз започнах да свиря много ритмично."

За известно време Харви се интересува от литература и изкуство. Тогава тя се събира с басиста Стийв Вон и барабаниста Робърт Елис и формира Пи Джей Харви трио. Скоро след като заминава за Лондон, музиката придобива първостепенна важност за нея. През есента на 1991, триото реализира сингъла "Dress", последван от "Sheela-Na-Gig". Двете песни предизвикват вълнение в лондонската преса, която се ококорва, когато Харви се появява топлес на корицата на британското списание New Musical Express.

През март 1992 излиза албумът "Dry", с почти световен успех и Ролинг Стоунс обявява Пи Джей Харви за най-добър композитор на годината. Но тя не обръща внимание на многобройните хвалебствия на пресата и студено отказва основно участие в Лолапалуза и като подгряваща на Нийл Янг, Мориси и Кюър.

Успехът на "Dry" и последвалото го турне завършват със срив. "Колебая се да го нарека нервен срив", казва Харви, "Не знам какво беше. Бях изтощена, не се хранех правилно. Намирах се на сцената, където не можех да свърша основни неща за себе си. Мисълта, че трябва да се срещна с хора беше като клаустрофобия и истински страх от тях. Ако някой ме беше оставил някъде, нямаше да съм способна да се преместя. Щях просто да си стоя там."

Може би смяната на селския живот, много подобен на живота на Бел от "Красавицата и звяра" с ослепителните светлини на Лондон, е бил доста труден. "За първи път живеех далеч от вкъщи", казва Поли, "Но и също като човек, който иска да контролира всичко - себе си, музиката - внезапно, когато оставих нещата да вървят, нямаше междинно положение. Нямах нищо, даже и контрол върху това да си мия зъбите и да се къпя."

В началото на 1993 излиза вторият албум на триото Пи Джей Харви, "Rid of Me", продуциран от Стив Олбини (работил с Нирвана). Благодарение на поява по американската телевизия и MTV, "Rid of Me" се продава доста по-добре от "Dry" и триото заминава на турне в Щатите. Пи Джей Харви се появява на сцената със смахнати очила, леопардово палто, златни лачени обувки и боа от перушина. Външният й вид рефлектира върху подобреното й настроение. "Напоследък се смея по-често", споделя Пи Джей, "Тези костюми не са секси, те са смешни и затова обичам да ги нося. Когато бях малка, често се обличах с дрехите на мама. След това станах сериозна. Обличах се в черно."

Със записването на втория си албум, Харви много подобрява пеенето си. "Доста време прекарах в работа върху думите и те са много важни за мен, но мисля, че работих повече върху гласа си. А изглежда никой не го забелязва. За мен вокалите са по-важни от свиренето на китара - или каквото и да е."

За съжаление другите музиканти от групата не се развиват и след турнето на "Rid of Me", Поли разпуска триото. "Това ме натъжава", споделя тя, "Нямаше да съм тук, ако не бяха те. Много се нуждаех от тях тогава. Сега вече не се нуждая от тях. Ние всички се променихме като хора. Преди всичко това да започне, аз свирех в три или четири групи - саксофон в едната, перкусии, вокали в друга. Много обичам разнообразието. Откакто всичко започна, не съм свирила в друга група. Ние всички искаме да продължаваме напред. Не искам да се придържам към една и съща формула, защото е проработила в миналото. Никога няма да дам на хората това, което искат."

Първият й опит без групата, "To Bring You My Love", се оказва нейният най-голям пробив на пазара. Продуциран от Джон Париш, Флъд (известен с работата си с U2) и самата Харви, албумът излиза през 1995. Интересното е, че тя пише по-голамата част от материала на кийборд, а китарите оставя на Париш и Джо Гор. Песните й бучат в стихийните сили на американския блус. През 1996 излиза "Dance Hall at Louse Point", а през 1998 - "Is This Desire?".

През последните три години Поли Джийн работи с музиканти като Трики и Ник Кейв. Тя реализира и албум с Дж. Париш, за когото е писала текстовете.

Миналата година Пи Джей отново ни изненада с новия си албум "Stories From the City, Stories From the Sea", с малко по-поп, но все пак суровия си звук. Тя самата изглежда по-зряла и по-стилна. Старите фенове са малко разочаровани - липсва им силната сексуална агресия, но пък се появяват повече музика и изтънченост.

 

Мария Добрева

PJGOOD FORTUNE

Threw my bad fortune
Of the top of
A tall building
I’d rather have done it with you
Your boy’s smile
Five in the morning
Looked into your eyes
And I was really in love
In Chinatown
Hung over
You showed me
Just what I could do
Talking about
Time travel
And the meaning
Just what it was worth
And I feel like
Some bird of paradise
My bad fortune slipping away
And I feel the
Innocence of a child
Everybody’s got something good to say
Things I once thought
Unbelievable
In my life
Have all taken place
When we walked through
Little Italy
PJI saw my reflection
Come right of your face
I paint pictures
To remember
You’re too beautiful
To put into words
Like a gypsy
You dance in circles
All around me
And all over the world
And I feel like
Some bird of paradise
My bad fortune slipping away
And I feel the
Innocence of a child
Everybody’s got something good to say
So I take my
Good fortune
And I fantasize
Of our leaving
Like some modern-day
Gypsy landslide
Like some modern day
Bonnie and Clyde
On the run again
On the run again

Виртуалната библиотека!

© Литературен вестник