НБУ
Време е да излезем от "Бурдата"
Студенти по "Моден дизайн" в НБУ
пред "Литературен вестник"
Калина
Порфинова е родена на 14 април 1979. От 16-годишна
работи като модел към различни агенции:
"Роуз моделс", "Модърн арт", "Ивет
фешън", от година и половина е във "Визаж".
В момента е манекен в предаването по "Нова
телевизия" "На кафе". Два сезона е
лице на модна къща "Дика". Снимала е
в рекламите на "Мобилтел", шампоан
"Низорал" и "Пантен". Студентка
е четвърти курс в програмата "Моден
дизайн" на НБУ (в класа на Дора
Момекова).
- Вече на доста места се
изучава "Моден дизайн". Смяташ ли,
че обучението в НБУ е на достатъчно
добро ниво?
- Доволна съм. Преподавателите
ни ни провокират много, дават ни
практически задачи и възможност да се
развиваме творчески. Всичко зависи от
нас самите - колко и какво искаме да
научим в курса на обучение. Стана
традиция вече всяка година
университетът да организира ревюта за
представянето на работата на студентите.
- Ти работиш и като модел.
- Най-ценно от всичко е да се
работи в екип. Научаваш много неща,
свързани непосредствено с модата -
прически, грим, сценично поведение.
Потопен си в кухнята на занаята, което ти
помага да усетиш новите тенденции.
- Участвала си в ревюта на
световноизвестни реномирани марки: "Тиери
Мюглер", "Бети Баркли", "Ескада",
"Априори". Какви дрехи обичаш да
носиш в ежедневието си?
- На модния подиум дизайнерите
ме определят като класически тип
манекен - женствен и романтичен. Иначе
обичам да експериментирам. Харесвам
спортно-елегантния стил на обличане.
Човекът от световния подиум, на когото
се възхищавам е Фере.
- Обикновено модните среди се
определят като повърхностни и
ограничени. А и често са свързани с много
фалш и сплетни. Изпитвала ли си ги върху
себе си?
- Не съм правила компромиси.
Срещала съм и разбиране, и колегиалност
от страна на мои колеги от конкурентни
агенции.
- Какво друго те вълнува освен
модата?
- Чета. Не харесвам философията и
фантастиката, защото ме натоварват.
Любимите ми книги са: "Отнесени от
вихъра" и "Птиците умират сами".
- Значи тези, които те
определят като романтична, не са много
далече от истината, все пак?
- Интересите ми по отношение на
литературата не се ограничават само
дотам. Много обичам да чета Гришъм,
исторически и автобиографични романи.
Когато ми остане време, ходя на театър.
Последната постановка, на която бях, е
"Монолози за вагината" на Галин
Стоев. Музиката също е добър начин поне
за малко да се абстрахираш от
заобикалящия те свят. Предпочитаните от
мене изпълнители са Шаная Туейн, Мадона,
Шер, Стинг, Енигма...
- Мислиш ли, че ще можеш да се
реализираш като дизайнер в България?
- Тук на всеки нов дизайнер се
гледа скептично. Българската мода е
консервативна и те ограничава в някакви
канони. Форум "Българска мода" (раздел
"Дебюти") е добро място, където
младите дизайнери могат да покажат
възможностите си. Изкарах гримьорски
курсове при известния наш гримьор
Валентин Вълов и вероятно след като
завърша първоначално ще се захвана с
това. И все пак ако се занимавам с мода в
България, то тя ще бъде ежедневна-тийнейджърска.
В нея има свобода и непосредственост и
дизайнерът може по-пълно да разгърне
фантазията си.
Алекандър
Подолешев е също студент в класа на Дора
Момекова, програма "Моден дизайн".
Роден е през 1975 г. в София. Още в първата
година на следването си (1998) той спечели
конкурса "Награди за мода "Смирноф"
сред 15 съревноваващи се за приза
дизайнери. Моделите му представиха
България на финалния тур в Берлин. От
дете е запален по рисуването. Завършил е
Техникум по текстил.
- Обикновено си облечен
непретенциозно - тениска, дънки и широка
риза. Пренасяш ли своя стил и върху
моделите, които правиш?
- В работата си съм абсолютен
вампир. Изисквам много от себе си. На
мнение съм, че е крайно време българката
да излезе от "Бурдата" и да започне
да се облича адекватно на новия век. Тя
трябва да е различна.
- Под това мото колекцията ти
спечели конкурса и се класира за финала
в Берлин. По какъв начин успяваш да
внушиш това?
- Съчетанието между метал и
винил, който се използва при
конструирането на космическата техника,
придава на дрехата нова линия (андроидна).
По този начин се опитвам да прескоча
бариерите и да изпълня поставената тема
"Метаморфози".
- Чувстваш ли се "метаморфоризиран"
след конкурса?
- Определено. Той беше отдавна,
но ми донесе много радост, познане и
контакти. В състава на оценителите в
Берлин бяха топманекенката Хелена
Кристенсен, прочутите дизайнери Антонио
Берарди, Матю Уилямсън и Хоакин Верду,
модният редактор на списание "Макс"
- Клаус Стокхаусен. Конкурсът ме
стимулира да работя и да се
усъвършенствам.. Преподавателите ми
тръпнеха заедно с мен. Мисля, че в НБУ
обучението по "Моден дизайн" е най-доброто,
изхождайки от впечатленията си от
другите университети.
- Какво е мнението ти за
театралността в модата? Би ли прибегнал
до нея, за да подсилиш ефекта от дрехата?
- Никога не съм обичал да смесвам
шоуто с модата. Дрехата е способна да
говори сама за себе си и без украшения.
- Кои са твоите авторитети?
- От всеки стил може да се
почерпи нещо. Любимите ми дизайнери са
Аликзандър Маккуин, Тиери Мюглер, Лакруа.
- Как оценяваш българската
мода?
- В България модата не е на
сериозно ниво. Няма достатъчно добри
дизайнерски решения.
Интервютата взе
Десислава Томова |