Брой 4

Литературен вестник

30.01.-5.02.2002
Год. 12

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

ИЗДАТЕЛСТВО

 

CLICK & ENTER

Хип-хопът ни начука Интернет-скука

 

Няма по-голяма досада от ровенето в български сайтове за рап и хип-хоп. Не защото са безчет и безброй или имат проблеми с дизайна свой, а защото те всичките са еднакви. Българското нет-хоп пространство е една голяма еднаквост, единствено място, регистрирано в (уж) различни конфигурации на една дузина различни адреси.

Ако все пак твърдо си си наумил да пасеш из споменатите сайтове и хал-хабер си нямаш от българската хип-хоп култура (ако си имаш, скачай на края на рубриката, върху методицата), май е най-добре да стартираш с free.top.bg/bg-thugz. Това е началото. Абсолютно задължително. Местенцето е уютно решено в зелено, семпло, симпатично и предлага насъщна информация за най-важните БГ хип-хоп сайтове (класифицирани като friends - то май всички са приятели в тоя бизнес, освен когато дават интервюта), за клубовете за черна музика в София, новини (предимно звукозаписни), информация за МС-та (artists) и диджеи (scratch), най-ценното на която са сравнително неразмазаните и почти достатъчно големи снимки, както и едно интервю с G Dogg, което е представително за жанра с първолашките си въпроси, ганджата, предъвкването на Шамара и light-версията на родния език. В същото интервю можеш да се насладиш на "най-яката рима" на G Dogg, цитирам, "Ако искаш да си G, ръката си вдигни, Westside покажи и тоя ритъм усети...", и да получиш фундаменталния съвет към новите рапъри: Не кради, не сери и B Real! (пак цитирах). В случай че вече се чувстваш по-компетентен в жанра, можеш да се изгласуваш в "най-авторитетната" класация, която едва ли би те натоварила с нещо, което да не можеш да намериш на кварталната сергия и да не можеш да пуснеш на рожден ден.

Вече си достатъчно в час за следващия клик: rapmania.dir.bg. Той е по-оранжев, по-обстоятелствен и малко по-комплициран. Съдържа: новини, линкове (пак в рубриката "приятели", доста изчерпателни), анкета, интервюта, МР3-ки, текстове (тук е най-голямата известна ми колекция от български такива - 110 бройки), брейк и графити галерии, книга за гости, форум (там му е мястото да напсуваш Шамара и да кажеш по колко коза на ден свиваш) и... тарифи за реклама. То друго и няма какво да съдържа един хип-хоп сайт, затова като че ли точно този е перфектен. Дори правописът и пунктуацията са сравнително поносими. С две думи - кликвай там от време на време, да се държиш в течение.

Аз лично предпочитам www.rapunibg.hit.bg, предимно по естетически причини. Той обаче е фокусиран повече върху американската сцена, което е похвално, поне от образователна гледна точка (ако българските рапъри си направят труда да прочетат поне част от тези 1648 текста, сигурно най-после ще намерят тема за римуване). Българската секция се състои от 8 интервюта и 10 биографични справки за канонични изпълнители: DJ Станчо, AVI MC, Спенс, Шамара, X-Team, Колумбиеца и М’глата. Както навсякъде. За разлика от навсякъде обаче това местенце е максимално интерактивно, като към обичайния форум и книга за гости предлага мейллист, SMS, картички и онлайн радио, излъчващо съответната музика. Бонус е кратката история на графитите, придружена с 83 илюстрации (които аз така и не успях да отворя).

Предполагам, че вече ти се иска нещо по-така, а то без съмнение е www.hiphopsearch.hit.bg. Това го оставям без коментар. Шляй си се сам из него, ще ти отнеме бая време. Повече и да искаш, нема =)

Само няма как да пропусна сайтовете на издателите на БГ хип-хоп. Те поне са само 5 на брой (броейки Дребен G), от които някакъв интерес представляват тези на Riva Sound, www.rivasound.com, и на Sniper Records, www.sniperbg.com, както и сайтът, посветен на продуцентската дейност на Ва$ко Те$лата и компания - bghiphop.hit.bg.

Сайтът на "Ривата" ми напомня за "Балкантон", вероятно без някаква реална причина. Кара ме да си спомням изчистения соцдизайн, както и изчистеното отношение към рекламата, клиентите и забавната музика. Компанията обаче явно винаги усеща накъде духа вятърът, защото напоследък издава предимно рап, при това, трябва да се признае, толкова качествен, колкото е възможно в този момент на това място: Н. И. Ш. Т. О! X-Plisit, X-TEAM, д-р Пит и чартотрошачката Ъпсурт.

Sniper си е територията на DJ Станчо и фирменият сайт е създаден с единствената мисия да възхвали суперпрофесионализма, усета за нови таланти и изобщо патриаршеската роля на диджея и изключителното качество на рапърите, диджеите и бибоите гравитиращи около него. Лейбъла дори си има ПиАр - OG и само едно нещо липсва на сайта за да стане образец и класика в жанра - езиков редактор (или поне коректорка). В хип-хоп средите последното явно не е недостатък.

bghiphop.hit.bg е съвсем обикновен, като се изключи вманиачеността на тема авторски права и анотациите към албумите (особено продуцираните от Те$лата). Поради култовото му значение, ще пейстна един от тях. На вниманието на уебмастърите: следващите няколко реда се цитират без изричното съгласие на авторите, но за тяхна слава:

AVI MC "Тесла"

Това е дебютната тава на първата българска рап група AVI MC която излиза в края на 1993 година. Продуциран и издаден от DS Music албумът е записан в тяхното студио - "Дилема Студио" за 1350 часа и е плод на почти пет годишната работа на групата основана в началото на 1988 година. Записите протичат изключително тежко, даже някои от траковете се налага да бъдат преаранжират на ново почти в последният момент с оглед запазване на звученето на албума като цяло ( да не забравяме че в " Тесла " са включени някои идеи на AVI MC още от 1989 година). Не са редки случаите когато Теслата и Кики остават да спят в студиото за да може максимално да се използва времето. Към края на записите те вече работят на смени ( докато единият спи другият записва, и обратно), но в крайна сметка продукцията е готова и се оказва , че си е заслужавало усилието. " Тесла "-та се превръща в събитие на музикалният пазар и е най-дълго продаваната българска рап тава. Албумът продължава да се търси и купува чак до края на 1998 година когато е официално спрян от продажба ( поради изтичането на договора с DS Music).


Теслата
- на практика това е първия БГ рап хит, на който AVI MC през периода 1992-1994 година правят 5 различни видео клипа.

Нормалните не оцеляват
- вторият хит от албума, който между другото те въобще не са го смятали за такъв, но в средата на 1994 година това парче успява да надмине по популярност дори "Теслата", благодарение на клипа който се върти цели 8 месеца в челната тройка на престижната "Какафония".

Малко любов
- а това е може би и най-ремиксираният трак на групата ( само официално издадените миксове са 4 на брой, иначе общо са 11, плюс оригиналната, неиздава версия от 1990 година). Текста е на Кики и поради тази причина парчето е малко в страни от основнота концепция на AVI MC, но разбира се това не му пречи да е яко (особено някои от вариантите).

Спи дете
- първата и единствена балада на групата. Оригиналната версия обаче е доста по-добъра и осъзнавайки това те я издават година и половина по-късно в "The Best Of AVI MC In Remix"

Теслата (Ремикс)
- първият официално издаден ремикс на бандата, в последствие следва сериозна серия от такива.

By Myself
- невероятно гост вокално участие на Елеонора Дончева (от Модел 22), парчето става толкова добро, че две години по-късно AVI MC издават макси сингъл от 8 песни под името на тази.

Лоша шега
- едно от най-старите неща на групата (демо версията на трака е записана още в началото на 1990 година), отново по текст на Кики.

Писна ми на кофата
- безпорният трети хит от тавата, клипът също му беше много добър (за времето си).

Луд
- доста спорна композиция, в крайна сметка Теслата и Кики решават да я включат и нея.

C’est pas du bla bla
- интересен опит за рап парче на френски (много преди MC Solaar), а идеята датира още от 1989 година.

Vae victis (Горко на победените)
- много нетрадиционен, но все пак добър инстументален завършек на "Тесла"-та , албум не подаващ се на каквито и да е музикални класификации.Просто стил AVI MC.

А може би някъде, скрити от популярните търсачки, маскирани като лични страници, има и готини BG хип-хоп места, в които рапират убийствени МС-та, а скречовете на супер яки диджеи размесват спрейове по монитора и пораждат носталгия по онази (суб)култура, която белите хора не могат... Аз обаче съм overground, не съм рапър нито в живота, нито в чата и без бой си признавам, че не знам за тях. Аз съм overground, а, щом четеш ЛВ, ти също си такъв и най-достоверната история за хип-хоп културата в BG такава, каквато ние бихме могли да я познаваме, е тази, която ombrito carlites ми разказа в един среднощен мейл:

tova, koeto az moga da ti kaja za istorijata na hip-hopa i rapa v Bulgaria ne e mnogo dostoverno i se osnovava samo na spomeni, a ne na provereni fakti i

predstavljava slednoto: hip-hopa i rapa kato muzikalen stil i na4in na mislene se pojavjavat v bulgaria za purvi put kum kraja na 80-te i na4aloto na 90-te pokrai interesa kum skateboard-a i break-a. Izrazjava se v dve posoki - slushane na hip-hop izpulnen ot predstaviteli na t.nar "old school" i novite komersialni izpulniteli ot maznija west-coast kato mc hammer, ice t, snoop doggy dog, dr.dre, 2pac i t.n.(tuk pravjat izklu4enie cypress hill i house of pain, koito spadat kum hip-hop stila, a ne kum rap-a kato drugite). no tova se slusha v bulgarija - istinskija hip-hop ot NY ne e dostatu4no komersialen za

da dostigne bulgarskija pazar i ako tuk sa se pojavjavali njakakvi tehni zapisi tova e bilo pokrai njakoi tatko ili prijatel, rabotesht v 4ujbina, t.e - hora ot elita. zatova purvite skateri se pojaviha v centura, kakto i yoterite, koito vzeha stila na obli4ane i muzikata, no mrazeha skeita. dnes(njakude ot kr. na 2000) na zapad se zabeljazva dosta silen vushod na tazi muzika, no za sujalenie v dosta posredstven i komersialen plan - seti se za eminem naprimer. cypress predpo4etoha da svirjat hardcore, zashtoto javno se kotira po-dobre... i javno

bulgarskijat pazar ne pravi izklu4enie... ima razbira se malki izklu4enija kato "vfg", no te burzo bivat potuleni ot cenzurata na 4i4kovcite s parite. tova e.

BTW, за такива посредствени "интелектуалци" като мен и теб, хората отдавна са култивирали есид-джаза. Чух наскоро, че го произвеждали и в Българско.

 

nemalabavo@yahoo.com

Виртуалната библиотека!

© Литературен вестник