СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ
ИЗДАТЕЛСТВО
|
НА ФОКУС
"Дзен-порно": причините за самотата
На фона на столичния театрален
пейзаж, чието цилклично сезонно
разгръщане следя вече почти пета година,
най-новата премиера в Сатиричния театър
"Дзен-порно" изпъква като събитие без
пряк аналог в досегашната театрална
практика по една-единствена причина. С
цената на всички възможни рискове и
очаквани грешки, дебнещи зад подобни
определения (наравно с уговорката, че те
едва ли изчерпват, дори приблизително
всичко ), бих нарекъл "Дзен-порно"
първият чист български театрален
феминистки спектакъл. И за да бъдат
избегнати най-баналните сексистки
припознавания от рода на тези, че
текстът е написан от жена /Милена
Фучеджиева/, поставен е на сцена от жена /Десислава
Шпатова/ и е центриран около един
основен женски персонаж /Миа, в силното
изпълнение на актрисата Снежина Петрова/,
естествено бързам към уточнението, че "обвинението"(доколкото
нерядко в български контекст, подобни
определения биват схващани точно така, а
и за да разсея възможните догадки в
злонамереност) във феминизъм, не идва за
нещо по-различно от това да назове
логическите и естетически ходове,
кръстосващи се в един съвременен текст
за театър и неговата дебютна сценична
реализация. Акцентът не е лишен от
умисъл, и по причина на това, че "Дзен-порно"
е първото представление на Десислава
Шпатова, в което произнесеното от
сцената слово принадлежи изцяло на един-единствен
драматургичен текст. В предишни проекти
на младата режисьорка, сценичният текст
беше сглобен посредством съответната
обработка на класическа литература /Достоевски,
Лакло/, филмови сценарии /Алмодовар/ или
фолклор /както бе в спектакъла "Отвъд
отвъд"/. И макар в критически аспект,
определенията, които най-малко биха
подхождали на театъра на Десислава
Шпатова, да са "психологически" или "литераурен"
театър, акцентът върху текста нямаше как
да бъде отменен, дори и заради факта, че в
"Дзен-порно" силният феминистчен код е
зададен най-категорично в текста на
Милена Фучеджиева.
Сюжетната нишка в "Дзен-порно"
е извлечена от една, сама по себе си
оригинална и експресивно наситена
ситуация, в която откриваме главната
героиня Миа, разговаряща и същевременно
отъждествяваща се с една секскукла.
Привидността и условността са толкова
засилени, че в първите минути зрителят
не е сигурен, кое от двете играе
актрисата Снежина Петрова - дали куклата,
или някаква жена, чието име ще научим
малко по-късно. Миа потъва в спомени,
направлявана от шепота на своите
родители /Данаил Обретенов, Диана
Спасова/, чиито гласове и гальовни думи я
връщат към неща, сякаш забравени отдавна.
Текстът на пиесата артикулира
подстъпите на това чувствено и
сюрреалистично, смешно и перверзно,
възторжено и болезнено завръщане,
започващо дъбоко в детството и
регистриращо отделните си фази,
посредством влизанията и излизанията на
различни мъже от живота на героинята /всичките
образи са сполучливо поверени на
Владимир Пенев/. Като в съновидение
героинята прекосява целия свой предишен
живот, довел до емоционалното й рухване
на 30 години - самотна жена, за която е
твърде вероятно в очите на другите да
изглежда "малко психо".
Кошмарният и гротесков свят,
състоящ се единствено и само от бивши
любовници, който Миа съживява, е свят, в
който жената е видяна/изстрадана като
изначално самотно същество. Тук
проблясва феминистичният патос на
текста. Причините за самотата,
причиняваща болка и пустота в живота на
Миа, са наравно поделени между фарсовия
мъжки свят, който измамно я привлича с
обещания за удоволствия, щастие и любов
и съвършената несподелимост на нейния
емоционален космос. За нея самата
женственост е заплаха и болка, както
внушава една от най-добрите сцени /по мое
мнение/ в представлението, в която Миа
лежи на пода в спазматичен гърч, молейки
своите родители да й обяснят кое е
огромното нещо, което така я притиска и
убива. Оказва се, че това е граховото
зърно под дюшека.
Феминистичният фокус на
представлението е рамкиран от
интуицията за изначалната отделност на
човешкото същество, а двата пола са
видяни не само като най-силни и мрачни
контрасти, но и като стереотипи, които не
могат да бъдат пробити.
Асен Терзиев |