СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ
ИЗДАТЕЛСТВО
|
НА ФОКУС
Милена Фучеджиева:
Спокойствието настъпва след раздяла с
илюзиите
Интервю на Елица Матеева
"Дзен-порно" от Милена
Фучеджиева е драматургичен текст, в
който се преодоляват болезнено
състоянията на изкуствено оплодената,
опитомявана любов, техните повторения
водят до изхабяване. Постепенно и
неусетно се достига до линията, в която
безпристрастието е единствено истински
възможната форма за съществуване, за
оцеляване. Безпристрастието в "Дзен-Порно"
се нарича самота.
На 19 февруари се състоя премиерата на
пиесата на малката сцена на Сатиричния
театър (реж. Десислава Шпатова).
Е.М.: Как бихте се представили,
ако използвате наратив от
драматургичния ви текст "Дзен-порно" и
"Белият негър", ваша книга, чиято
премиера беше в края на септември
миналата година?
М.Ф.: Бих използвала дума,
започваща с корен психо, такава съм си,
може би, от една страна, това ми пречи, но
пък от друга - прави живота ми по-интересен,
така съм устроена.Може би съм екстремен
човек, обичам рисковете, защото повдигат
адреналина, но все пак предприемам
преценени, а не тотално необмислени
рискове. Мисля, че предприемането на
рискове е предизвикателство за
интелигентните. Пробвам неща, които не
съм сигурна, че ще станат, но ако не съм
се осмелила, съжалявам страшно, че не съм
дръзнала да ги направя.
Е.М.: Обикновено режисьорите
избират текстовете за бъдещите си
проекти, как се "откри" вашият текст за
Десислава Шпатова?
М.Ф.: Имам абсолютно доверие
в Деси. Знам, че тя е талантлив човек,
въпреки че не бях гледала нейни
постановки. Харесах Снежина Петрова в "Монолози
за вагината", имахме разговори с Деси.
Свърза ни Георги Тошев, наш добър, общ
приятел. Бях завършила през август
пиесата и му я дадох без да имам
предварителни насоки с кого да работя, с
идеята той да ми препоръча режисьор. Той
ми посочи Деси, макар че имаше още един
вариант, но той не беше подходящ. Открих
в Деси мислещ, модерен, интелигентен
човек, притежаващ свобода в мисленето, а
това за мене е много важно. Деси е
искрена, чувствителна.
Е.М.: Доколко драматургията се
позовава на живота, възприеман като
съвкупност от създадени и недописани
файлове?
М.Ф.: Обичам да завършвам
файловете, живота не мога да нарека
недописан, защото в момента, в който
напиша нещо, то вече има своя живот и аз
оставам извън написаното. Написаното е
приключено по някакъв начин, започвам да
мисля за следващия текст. Нямам търпение
да седя дълго с едно нещо.
Е.М.: Няма ли опасност,
заживявайки с текста си, авторът да го
превърне в част от живота си, т.е. той
самият/авторът/ да стане текст?
М.Ф.: По отношение на пиесата
няма такава опасност. "Белият негър" е
изключително лична книга, не е книга с
претенции за литература. Тя е вид
споделяне на нещо, което евентуално би
послужило на другите. Пиесата на моменти
е доста депресираща, вярно има и смешни
ситуации - старая се никога да не се
разделям с чувството си за хумор. Докато
я писах, се забавлявах страхотно,
изпртих я на майка си, да я прочете и на
още една приятелка - казаха ми: "Милена,
нищо смешно няма в тази пиеса", а аз бях
ги подготвила, че ще се забавляват. Оказа
се, че смеейки се - съм написала нещо
трагично. Като гледах представлението
за първи път, ми стана страшно: "Господи,
аз май съм много зле." Нещо явно ме е
уплашило, но после се успокоих с мисълта,
че не трябва толкова да се вживявам.
Е.М.: При какви обстоятелства
любовното чувство преминава от
състоянието на дзен в порно?
М.Ф.: Вероятно, когато
премине влюбването. Ако може влюбването
да се задържи, сигурно ще остане в дзен. И
при порното е така.
Е.М.: Възможна ли е обратната
трансформация, при която порно- зоната
да стане дзен?
М.Ф.: Мисля, че е възможно,
това е едно от нещата, които по пиеса
някак си са зададени. Всъщност финалът
на спектакъла е различен от финала на
пиесата.По текст героинята остава да
живее с двамата гейове. Единият е
нейният бивш приятел, а другият е новото
му гадже и тя живее от това, че гледа
порно-диапозитиви и стреля в екрана.
Мисля, че когато човек достигне до
тоталното си оголване и няма никакви
илюзии, тогава може да достигне до
състоянието дзен, да намери спокойствие.
Е.М.: Според вас, съществува ли
граница или финал на внезапното
попадане в дзен и в порно-пространствата?
М.Ф.: Да, зависи от сетивата
на човека, доколко той е в състояние да
улови тази внезапност, тази промяна на
състоянията. В момента си представям
една гола кожа, която е определена за
грозна, но това е въпрос на тълкувания...кое
е грозно, кое е правилно, нормално,
естетично, в крайна сметка всичко зависи
от нашата свобода и това е дзен в някакъв
смисъл - кожата си е кожа.
Е.М.: Поводът за написването на
"Дзен-порно"?
М.Ф.: Той е подсъзнателен, не
съм планирала тази пиеса. Бях започнала
да пиша нещо преди 3-4 години и после го
оставих. Знаех, че имам една героиня и
толкова. Миналото лято изведнъж ми се
появиха картини в главата и в продължние
на 4-5 дни аз трябваше да седна и да ги
напиша, за да се успокоя. След няколко
седмици текстът беше готов. Около мене
мъжете и жените се разминават, не се
разбират. Масово комуникацията е
изключително едностранна. Масово всички
сме егоисти, включвам и себе си. Никой не
желае да прави компромиси, мислим си, че
правим, но не е така. В тази пиеса съм
малко безмилостна към мъжете, но съм
такава и към жените, защото героинята ми
е лицемерна. Като че ли в текста, това е
повече заложено, отколкото на сцената.
Тя е манипулативна, егоистична, играе си
с хората, впримчва другите.
Е.М.: Въпрос на личен избор ли е
обстоятелството, че не се занимавате
професионално с кино или театър в
Съединените щати, след като имате
съответната квалификация за това?
М.Ф.: Дълго време нямах
вътрешната свобода за това. Проблемът
оцеляване беше основният фактор, човек
трябва да се чувства по-спокоен, за да си
обработва чувствата. По-сериозно се
занимавам с това през последните 2
години, дъщеря ми порастна, тя е на 20
години. Пиесата ми "Дзен-порно" е
дадена на един литературен агент в
Америка и като се върна, ще видя какви са
възможностите. Не искам да бързам, не
искам нещо да се прави на всяка цена.
Постановката на Деси е толкова
вдъхновяваща за мен, и красива, толкова
талантливи хора са се събрали на едно
място, затова не желая да се продавам на
дребно там. Имало е моменти, в които съм
мислила за кинорежисура, но, от друга
страна, ми е досадно да се занимавам с
много хора около мене, защото се
чувствам несвободна.Трябва да е нещо,
което да ме развълнува максимално, за да
работя в тази посока. Имам един проект за
документално кино, по който вече се
работи. Надявам се, че до края на
годината той ще бъде готов. |