СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ
ИЗДАТЕЛСТВО
|
СЦЕНА
Естетика и жизненост в комедията
Бих
искал да започна от заглавието. И то не
защото това е първият текст, наред с
името на автора, който човек прочита,
когато поеме една книга. Не дори и защото
това заглавие блести с някаква находка
или изненадваща игрословица. Откровено
казано, намирам го за прекалено дълго,
обяснително и в този смисъл неговото
присъствие на корицата ми се струва
малко тромаво. И ако все пак решавам да
тръгна от него, то е защото мисля, че то
отбелязва двете дълбоки основи, върху
които е построен цялостния труд. Нека
най-после и конкретно да го спомена.
Монографията на Ромео Попилиев се
нарича "Комичното и животът на
българската комедия между двете
световни войни".
В него са отбелязани две
плоскости, два корена на захранване, два
стълба на съграждане. Единият можем да
определим като предимно естетически.
Комичното, същност и проявления. А
другият носи по-скоро исторически
характер. Българската комедия през
конкретно посочен период. Ако
използваме един израз на автора, макар и
казан по друг повод, ще отбележим, че
върху тези две първооснови може да се
застане само в разкрачен стоеж. Такава
поза надали е от най-удобните. Но пък си
има и своите предимства.
Общотеоретическите философски и
естетически размисли ще разкриват
дълбоките същностни стойности на
явленията. От своя страна явленията ще
дават плът и кръв на горепосочените
размисли. Така те взаимно ще се
обогатяват.
Не мисля, че Ромео Попилиев е
имал намерение да изгради цялостна,
логично обоснована постройка за
естетиката на Комедията, снабдена с
настъпателно поднасяни доказателства и
обезопасена от всякакви възможни
срещуположни ветрове или разрушителни
земетръси. В известен смисъл дори такъв
подход му е противопоказен. На няколко
пъти в книгата той изтъква, че смехът,
като основно следствие от комичното, не
може да бъде обяснен рационално, а всяко
обяснение е такова. Смехът не принадлежи
към територията на логиката и по-скоро
може да бъде тълкуван като бунт срещу
същата тази логика. Смехът е ирационален.
"Така в крайна сметка - заявява авторът -
разсъжденията върху комичното са също
неизбежно комични." Не случайно
основната естетическа глава в книгата е
наречена "Комично за комичното".
Попилиев предпочита
есеистичното обглеждане на обекта, при
което да открие основни черти и
същностни стойности на Комичното и
Комедията. Но не мислете, че тази
привидна, а може би и фактическа волност
прави задачата му по-лека. Авторът има
предвид цялата европейска
комедиография през различни епохи,
когато разсъждава над естетическия
обект. И съвсем не може да се каже, че
витае в облаците. Напротив, неговото
основно усилие е да покаже
преимуществено материалния, телесния
характер на Комедията. Той търси
вместилищата, домовете на Комедията и ги
открива не в призрачните селения на духа,
а предимно в човешкото тяло. И то дори не
в главата и сърцето, които той щедро
предоставя на високата Трагедия,
понякога може би и на Драмата, а в
стомаха, откъдето Комедията понякога се
изкачва най-много до гордата, вгордената
гръд, а често се спуща и до корема-търбух
с разните там сексуални допълнения.
Погрешно е да се смята, че такова
съждение унизява Комедията. Ако все
пак можем да твърдим, че я принизява,
приземява, отелеснява, то това е, за да
изтъкне нейната демократична същност,
за да я свърже с непосредствения човешки
живот и да я приобщи към насъщни човешки
необходимости.
Погрешно е също така да се
приеме, че трудът е резултат преди
всичко на разпокъсани и щастливи
хрумвания, на творчески инвенции, които
търсят упование единствено в
собствената си неочакваност и
оригиналност. Без да желая напълно да
опровергая подобно предположение, искам
да добавя, че монографията е резултат
също и на сериозно конкретно проучване,
и на дългогодишно натрупване на
многостранна култура. Отделните
авторови позиции са оформени и
подкрепени както с многобройни примери
от европейската драматургия, така и със
становищата по повдигнатите проблеми на
изтъкнати имена в областта на
естетиката, социологията, философията.
Нека ми бъде позволено само в примерен
план да спомена някои от тях: Аристотел,
Теофраст, Лукиан, Хегел, Лесинг, Кант,
Бергсон, Адлер, Киркегор, Хайдегер,
Бодлер, Фройд, Михаил Бахтин, Мишел Фуко,
Жак Дерида.
Дълбоко ценя тази първа,
откровено естетическа и бих казал
общоевропейска част на труда.
Втората част е конкретно
насочена към българската комедия между
двете световни войни. Нея авторът също
съумява да разположи нашироко във
времето и пространството. Безспорен
стълб през този период у нас е
комедиографът Ст. Л. Костов. Ето как е
определена основната логика в
поведението на повечето от героите му: "Парите
са път към властта, а властта - към повече
пари и следователно повече власт".
Попилиев съотнася неговото творчество
към произведения на Войников,
Страшимиров, Вазов, Чудомир, към Бай
Ганьо на Алеко Константинов,
принадлежащи към други времеви отрязъци
или дори и към други литературно-жанрови
групи. Съпоставките обхващат също така
известни писателски имена от целия
Балкански регион: Нушич, Караджале. Този
сравнителен метод позволява да се
осъзнаят интересни сходства и отлики в
психологическия портрет на човека от
България и от други балкански страни.
Въпреки достойнствата си, тази
част все пак носи повече приложен
характер: изтъква присъствието или
отсъствието на елементите на
комедийното, така както вече са
разгледани в предходните теоретико-естетически
страници. В този смисъл трудно може да се
твърди, че конкретният собствен анализ
на пиесите носи същия творчески заряд и
ни възпламенява да преоткрием онова,
което отдавна сме възприели за вече
опознато от нас.
По своята природа Комичното
е не само строго естетико-театрална
монография, но има и обща културологична,
философска и психологическа стойност.
Тя е насочена както към театъра, така и
към цялостната човешка природа. С
артистизъм, познания и оригинални
съждения Попилиев ни приобщава към
образите, които той съгражда за
Комичното и Комедията.
Стефан Танев |