СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ
ИЗДАТЕЛСТВО
|
PUNK IS NOT DEAD
Matatari на пънка
Нина
Хаген е една невероятна певица.
Изключителният диапазон от четири
октави, й позволява да преминава от
оперно сопрано в един кошмарно нисък и
хриптящ бас. За да се превърне в
европейския аналог на Брайън Фери обаче,
само това качество едва ли би й
помогнало много. Презрението към
бюргерския морал на
средностатистическия западноевропеец и
актьорският й опит превръщат сценичните
й прояви и интервютата в прояви на
свободомислие, обикновено
квалифицирани като "хулиганско
поведение". Екстравагантният й подход
към духовното също шокира доста, но
чарът, нейната непосредственост и
бликащата енергия на "майката на пънка"
са качества, които привличат доста от
младите й поклонници в страната на
езотерията. Тя нарича себе си "индуистка
жена", имената на Шива и Бабаджи
постоянно присъстват в изказванията й,
но в крайна сметка нейната религия е
някакъв странен постмодерен микс от
религии, сходен с онова необичайно "есперанто"
от немски, английски и руски (да не
забравяме че е ходила на училище в ГДР)
плюс спорадичен френски и общодостъпен
санскрит, което звучи в песните й. За нея
няма граници - "Аз съм Майка Тереза и
Нелсън Мандела в едно лице, затова моят
дом е вселената" - без съмнение подобни
религиозни "догми" звучат
привлекателно и както и да се отнасяме
към подобни изказвания, нейният пример
за творческа свобода, щастие и
пълноценен живот са истинско откровение
в днешния свят, който напоследък мирише
предимно на барут, вкиснала бира и
фасове.
Нина Хаген е родена в източния
сектор на Берлин на 11 март 1955 година като
дъщеря на актрисата Ева Мари Хаген и
писателя Ханс Хаген. Когато Нина е на две
години, родителите й се развеждат и
майка й се омъжва повторно за
източногерманския поет и дисидент Волф
Бирман. От този момент бъдещето на Нина
Хаген сякаш е предопределено и
присъствието на Бирман в нейния живот й
създава доста трудности и главоболия.
През 1967 Нина е изключена "позорно" от FDJ
- пионерската организация на ГДР.
Изключена е и от училище още преди да
завърши десети клас. Популярността на
майка й, участвала в над 50 филма на DEFA, не
помага на Нина да бъде приета в
Театралната Академия в Обершоневайде,
въпреки солидния сценичен опит, който
вече притежава. Предсрочно приключилата
й актьорска кариера не я отчайва и тя
заминава за Полша, където за пръв път
започва да пее с група предимно кавъри
на Дженис Джоплин и Тина Търнър.
Следващата година се връща в Германия и
е приета в Studio für Unterhaltungsmusik (студио за
популярна музика) което завършва с
отличие. С необичайния си стил младата
изпълнителка бързо привлича вниманието
на публиката, но скоро следва поредният
удар - вторият й баща е прогонен от ГДР за
антидържавна пропаганда, което за Нина
Хаген би трябвало да означава край на
кариерата й като изпълнител. Всъщност
нейната популярност вече я е превърнала
в крайно нежелено лице в очите на
източногерманските власти и
изгонването на баща й става формален
повод тя крайно настоятелно да бъде
помолена да напусне "витрината на
социализма". Естествено, тя не чака
втора покана и в скоро време се оказва в
ГФР, където не след дълго подписва и
първия си договор със звукозаписна
фирма. Година по-късно вече е в Лондон.
През 77 г. се връща в Западен Берлин, за да
се превърне в скоро време в една от
култовите фигури на съвременната поп
музика. Разбира се, представите на Нина
Хаген за творческа свобода по никакъв
начин не могат да съвпаднат с
бюргерската идея за благопристойно
поведение. Макар и музикалната критика
да я поставя на един ред с Марлене Дитрих
и Лоте Леня, то за мнозина тя все-повече
се превръща в скандална фигура, чиито
прояви следва да бъдат забранени в
интерес на обществения морал. Колкото и
да е странно, това наистина се случва. В
средата на седемдесетте сексуалната
революция все още представлява широко
обсъждана тема и Нина Хаген е поканена
от "културтрегерското" talk-show на
австрийската телевизия Club 2 в ролятя й по-скоро
като обект на изследване. Предаването се
излъчва на живо и Нина с типичната си
непосредственост разменя ролите по
време на предаването и съобщава на
втрещените интелектуалци, задълбочили
се в социогенезиса на явлението, че
жените също имат право на удоволствие.
За да бъде по-убедителна и за да изпълни
ролятя си на обект, Нина демонстрира
точно по какъв начин жените си доставят
удоволствие (е, без да си сваля панталона
все пак). След няколко минути на
вцепенение предаването е спряно.
Скандалът е огромен, а държавно
контролираната австрийска телевизия
съобщава на зрителите си, че Нина Хаген
повече няма да бъде допускана за каквито
и да било медийно отразявани прояви.
Този скандал обаче е напълно достатъчен,
за да привлече внимание отвъд океана и
не след дълго Бенет Глотцер - мениджърът
на Франк Запа, се свързва с нея. Това,
което следва, са пет албума при CBS
Records и няколго години на турнета с
изключително напрегнат график.
"Моето сърце е космополитно -
казва тя - и аз съм гражданин на космоса и
това, което е отвъд него" (NZZ, 6. 1. 1994). В
знак на протест срещу апартейда в ЮАР, тя
предоставя приходите от авторските
права за една от песните си на
предизборната кампания на Нелсън
Мандела.
"...Няма значение фактът, че Нина
Хаген - актриса, певица, политечески
активист, грижовна майка и борец за
защита правата на животните беше
аномалия в епохата на пънк-рока и диско-дивите:
в изпълненията й сякаш Марлене Дитрих
среща Емма Голдман на сцената на Риц.
Няма значение и фактът, че плиткоумната
американска музикална критика беше
тотално неспособна да я кактегоризира
стилово, а радиостанциите изпадаха в
ужас от нейната поява. Няма значение, че
начинът й на живот излизаше доста извън
конвенционалните представи за кауза
посветена на правата на жените. В крайна
сметка, както при всеки велик музикант,
истинската хроника на нещата е нейната
дискография..."
Страницата подготви Виктор
Лилов |