напред назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]



В България искат розовото да стане по-зелено


Интервю с Иван Сиджаков

 

Иван Сиджаков е бил творчески директор на Leo Burnett Sofia, Voice Media, арт директор и копирайтър Cameron Mason Vickers, Eric Sommer and Partners. Сега е творчески директор на Netage Solutions.

 

С какво се различава уеб дизайнът от другите видове графичен дизайн?

Преди всичко с универсалността си - уеб дизайнът е дрехата, която ще ви стане, ако внезапно напълнеете, светофарът, който ще видите, ако сте далтонист. Несравнимо по-информативен и динамичен от братовчеда в рекламата, уеб дизайнът трябва да бъде най-вече ползваем, което, веднъж постигнато, означава и красив.

Друга отлика са техническите ограничения, съпътстващи всяка нова и развиваща се медиа. Скромно множество от подходящи за екран системни шрифтове, съобразяване с различни браузъри, резолюции и платформи (и с ужасяващия брой комбинации между последните три), компромиси с броя на изображенията в полза на скоростта на зареждане. Вероятно все детски болести, но докато медиата порасне, от дизайнерите се очаква непрестанна начетеност и осведоменост, което, простете носталгията, не е като да чакаш новия Photoshop™.

 

С какви проблеми се сблъсква уеб дизайнерът в България?

Изключвайки кошмара на не просто многоезичните, а латино-кирилски сайтове, драмите на българския уеб дизайнер не са по-различни от тези на чужбинските му колеги. Клиенти, поставящи своя вкус пред този на публиката, която се опитват да достигнат; кротката препоръка на чистачката розовото да стане по-зелено; началници, които очакват по шедьовър на час и, не на последно място, склонноста към самооплакване у самите дизайнери.

 

Какви са спецификите на уеб дизайна в български условия?

След споменатите вече технически и езикови неудобства, време е и за естетическите. Наблюдава се многогодишно нездраво желание у средния български клиент за хвърлящи сянка обли бутони и фонове, наподобяващи велур или естествена кожа. За зло или за добро, и в уеб дизайна има моди: е, тази мина отдавна. Единствените начини да се спасим са или тя да се върне глобално след само още 17 години, или просто Adobe™ и Macromedia™ да не прилагат съответните филтри в продуктите си за българския пазар.

 

Банерите част от уеб дизайна ли са и имат ли бъдеще в Интернет рекламата?

Точно колкото рекламите са част от графичния дизайн, или накратко, да, разбира се. Бъдещето им е сигурно (въпреки някои свежи и алтернативни рекламни форми - Google™), дано е и светло - в смисъл красиво.

 

Нетейдж е една от фирмите с най-много наградени сайтове на последния конкурс "Български сайт 2001". Каква е тайната на успеха на фирмата в уеб дизайна?

Щастливото и неслучайно събиране на достатъчно различни хора с вкус, амбиция и нормално его.

 

Защитени ли са авторските права на уеб дизайнерите в България?

Не. Тъжното е, че си ги нарушаваме взаимно. Отдавнашна идея е големите фирми - в Интернет и рекламните браншове - да организират форум, на който да се разяснят възможностите в тази област.

 

 

Първа публикация: в сп. Медиа свят, септември 2002 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]

 

© Мартин Митков Митов. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух