напред назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]



Първите в Интернет развращаваме пазара


Интервю с Добри Божилов, издател на Коментари.com и е-Балкани.com

 

 

Вие поддържате две Интернет издания за новини и коментари. Как виждате бъдещето на този вид нова медиа?

Интернет е много интересно явление в света на медиите. То е едновременно нещо, на което всички виждат доминиращата роля в бъдещето, но в същото време в момента като че ли не може да намери своя икономически модел, чрез който да се самоиздържа. Мисля, че за да оценим правилно ролята на Интернет в бъдещото медийно пространство, трябва да погледнем малко към начина, по който тази нова среда се появи. Това стана малко неочаквано. В рамките само на няколко години се създадоха изключително много нови възможности, които веднага започнаха да се ползват, без да се мисли за икономическата изгода от това. Всъщност много Интернет издатели започнаха с идеята "дай да правим нещо", от което вярваха, че в бъдеще ще се получи голяма възвращаемост. Само че, бъдещето е такова нещо, което трябва да се създаде, а не да се чака само да дойде. Това е недооцененият момент, който води до трудности в развитието на Интернет като медиа.

 

Какви са предимствата на сайтовете спрямо традиционните медии?

В момента формално и теоретично е възможно да съществуват неограничен брой вестници. Практически обаче това не е така. Защото новите вестници много трудно изобщо достигат до пазара. Будките са препълнени, а разпространителската мрежа насърчава вече утвърдените издания или издатели. Много е трудно и скъпо да се създаде и наложи нов вестник.

Не е така обаче в Интернет. Тук ако пуснеш интересно съдържание, то се появява в Мрежата по същия начин, по който ги има и старите издания. Разходите за реклама са по-ниски, а съществуват и много бързи механизми, по които информацията за това издание се разпространява от само себе си - форуми, чатове, дискусионни групи, електронна поща и пр. Т.е. сравнително бързо качественото съдържание може да бъде оценено, докато иначе то може изобщо да не стигне до оценка, защото не стига до читателя.

 

Ще продължат ли да оцеляват новинарските организации?

Оцеляването безспорно е чрез приспособяване към Интернет. Няма друг начин. Някои доста популярни издания в момента се въздържат от това да създадат онлайн версии, защото се опасяват, че по този начин ще конкурират сами себе си и ще си намалят продажбите. Подобно поведение е пряко следствие от малко неразумното развитие на Интернет в младия й период - с безплатното предлагане на информацията.

От друга страна обаче Интернет предлага достъп до друга и недостъпна до момента аудитория. Това е много важен момент, особено за България, която в последните 13 години загуби близо 1 милион души по посока на емиграцията. Тези хора традиционно не са потребители на българските медии. Но благодарение на Интернет, това вече не е така. Т.е., чрез онлайн версии, медиите могат да стигнат до българската общност извън България. Тази общност от своя страна има интерес към подобен продукт. Освен това българите в чужбина имат и по-висок стандарт, т.е. покупателни възможности.

В момента този "външен" пазар общо взето не се ползва. Защото предлаганото съдържание е без пари. Което не значи, че пазарът не съществува изобщо.

Мисля, че именно големите издания трябва да "повлекат крак" на новите правила в Интернет. Те трябва да прокарат това да започне постепенно да се плаща. Примерно, популярен всекидневник пуска онлайн версия, но тя е срещу абонамент. А не безплатно. Така ще се създаде икономическа култура в Мрежата. И от нея ще спечелят и по-малките.

В момента 99 процента от издателите в Интернет буквално развращаваме пазара. Ние предлагаме без пари съдържание, което има разходи по създаването. Работим на загуба като разчитаме на бъдещето. Тази загуба наистина не е много голяма, заради доста ниските разходи в Мрежата, но факт е, че печалби няма или са много малки.

 

Защо гледате като източник на приходи основно на абонамента? Повечето създатели на съдържание всъщност търсят разковничето в рекламата?

Много сериозна масова грешка в Интернет е да се залага като основен бизнес модел на приходите от реклама. В момента къде що има някакъв сайт, той тотално се надява да се финансира от реклама. Това подбива цените на рекламата и тя става практически без пари, губейки смисъла си. Отделно и самият рекламен пазар е глобално свиващ се поради рецесията, а и поради принципното изчерпване на рекламата като средство за повишаване на продажбите. Това означава, че от подобен източник в скоро време не могат да се очакват достатъчно средства, които да развият Интернет като медиа. Следователно остава другият източник - да плащат самите потребители на медийни продукти. Мисля, че в тази насока трябва да е насочена разработката на изгодни варианти за работа. Потенциал има, защото Интернет може да предложи много по-ниски цени от другите медии. Проблемът е, че в момента Интернет се конкурира сам със себе си - със своята версия, предлагаща безплатни алтернативи със същото качество.

 

Първа публикация: сп. Медиа свят, февруари 2003 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]

 

© Мартин Митков Митов. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух