напред назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]



Банерната реклама има своето влияние върху потребителя


Интервю с Иван Иванов

 

Иван Иванов е един от създателите на Dir.bg. Сега управлява агенция Cybermark, която е част от Publicis Marc Group.

 

 

Г-н Иванов, бяхте един от ръководителите на Dir.bg, най-големия български портал, сега сте в агенция за реклама. По-лесно ли е да се занимава човек с реклама, отколкото с портал?

Трудно е да кажа, че нещо, с което се занимавам в момента, е по-лесно от друго нещо, с което съм се занимавал в предишен етап от живота си. Според мен лекотата на дадена работа идва първо от това да я разбираш много добре и второ - да я вършиш с удоволствие и любов. Винаги съм се старал да си разбирам от работата много добре и никога не съм вършил работа, която не обичам.

 

Какви функции изпълнява агенция Cybermark?

Основно правим Интернет маркетинг във всичките му известни и по-малко известни разновидности. Сега, сигурно, ще ме попитате за банерите? Да, правим и банерна реклама, но тя е част от нещата. Независимо колко отричани са рекламните банери, не споделям мнението, че те са изчерпали своето влияние върху потребителя. Напротив, банерът в България работи и дава добри резултати. Проследил съм огромен брой рекламни кампании, имам поглед върху резултатите от рекламата с банери в най-добрите български Интернет медии и мога да кажа, че ако съчетаем добър избор на медиа, добро послание и добра визия, ако добавим към това и други форми на онлайн реклама, резултатите са впечатляващи. Разбира се, добри резултати могат да бъдат постигнати и със заблуждаващи послания, виждал съм подобни реклами в някой сайтове, но тези неща не остават незабелязани от потребителя и доверието към марката и към рекламодателя спада.

Директният Интернет маркетинг (permission marketing) е тайната ни страст. За неговото развитие и приложението му в България полагаме изключително много усилия. Имаме някои нови разработки във връзка с това, които скоро ще изпробваме, надявам се, успешно.

Освен маркетинг, правим и дизайн на Интернет страници и мениджмънт на съдържанието им. Смятаме, че уеб дизайнът е наука и към него трябва да се подхожда като към наука. Всеки Интернет сайт, който осъществяваме, преминава тестове за ползваемост - веднъж в началото и втори път при завършването му.

Мултимедийните продукти също се радват на вниманието на клиентите ни. Все повече фирми предпочитат да представят новините около тях или продуктите си в по-интерактивен и атрактивен вид. Независимо от това, дали са предназначени за бизнес партньори, представители на пресата или крайни потребители, мултимедиините презентации са отлично средство за привличане на вниманието, защото се различават от традиционните печатни материали, прессъобщения, брошури, дипляни и ефектът им е значително по-голям.

 

Често се говори, че рекламата в Интернет е слаба, непечеливша, особено в България.

Кой го говори? България не е изолирана от света, напротив по-напред е по отношение на информационните технологии в сравнение с доста по-развити държави. Това за неработещата Интернет реклама го слушам от години, а се получава така, че тези, които ми го говореха навремето, сега рекламират в Интернет. Целият проблем е в това, че Интернет е нова медиа и като такава бива отричана. Отричането не идва от лошите качества на медиата като рекламоносител, а от непознаването и неизвестността. Независимо от всичко, новите медии навлизат във всекидневието ни и то със завидна скорост. Според проучванията на различни агенции се оформя категория от хора, които почти живеят в Интернет. Средната продължителност на прекараните часове в Мрежата расте непрекъснато, а възрастовата граница се разширява както надолу към по-младите, така и нагоре към по-възрастните.

Пак според тези проучвания броят на Интернет потребителите е повече от един милион, а характеристиките на тази аудитория са много добри. Винаги съм виждал потенциала на Интернет и смятам, че макар и не толкова бързо, колкото ни се иска, и другите ще го видят и оценят.

 

Как виждате бъдещето на рекламния пазар в българския Интернет?

Светло, как иначе?

Мисля, че ще се развива само в положителна посока, но трябва да се изпълнят някои важни условия и взаимодействия. В момента преминаваме през етапа на хаоса. Почти няма квалифицирани специалисти в областта. От друга страна има голям брой уеб агенции, които предлагат маркетинг в Интернет, без да имат необходимите знания и умения за това, което влияе лошо на качеството и резултатите от подобни кампании. Мисля, че рекламодателите ще се ориентират скоро и ще предпочетат опита и знанията.

Броят на Интернет медиите също трябва да се увеличава, а тези, които са извоювали авторитет, да полагат доста повече усилия за подобряване на съдържанието и услугите си.

Разбира се, необходимо е и подобряване на материалния статус на българите, подобряване на инфраструктурата и услугите, предлагани от доставчиците на Интернет. Това няма да стане изведнъж, но няма как да не се случи. Изпълнението на тези условия ще даде нови възможности за Интернет маркетинг, които ще бъдат още по-атрактивни и въздействащи, ще увеличи доверието в новите медии и ще намери точното място на този тип комуникация в интегрираните маркетингови комуникации.

 

Първа публикация: сп. Медиа свят, юли 2003 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]

 

© Мартин Митков Митов. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух