напред назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]



10 или 15 лв. за снимка не са реалната цена на добрата фотожурналистика


Интервю с Евгени Димитров, създател и ръководител на агенция Булфото

 

Как дойде идеята за сайта bulfoto.com?

Агенция Булфото тръгна през 2000 г., когато повечето фотографи бяха луднали да си правят сайтове галерии на английски и навсякъде битуваше идеята, че само да излезнеш веднъж в Интернет и мейлът ти ще се задръсти с поръчки за по 300 долара снимката... Вече от година също имах такъв сайт на английски, но никой не ми чукаше на вратата с милион поръчки. През това време течеше работа тук в България и като свободен фотограф ми се налагаше да разнасям снимки от едно събитие до няколко вестника. Един ден седнахме на бира с моя приятел програмист Явор Янков и му казах за идеята да направя сайт, предназначен за продажби в България. Още на следващата ни бирена оперативка той ме сюрпризира: "Регистрирал съм ти домейн булфото.ком, давай подробности за сайта."

 

Доколкото виждам, сайтът не е само за снимки, а предлага и кратки репортажи от събития. Какво всъщност може да намери на него човек и какво получава абонатът?

Основно предлагаме снимки. Текстовете са задължителни към тях, но са безплатни за ползване. Стараем се при писане да спазваме всички принципи на писане на новини - проверка от два източника, точно изписване и т. н. Пазим се да не превръщаме сайта си в медиа, насочена към крайния потребител, защото целта ни все пак е друга - да ни купуват изданията. Тематиката на снимките не претендира да отразява точната картина на най-важните случки в страната за деня. Там, където вестниците могат да пратят свои фоторепортери, нас ни няма. Безсмислено е да ги дублираме.

 

Имате ли кореспонденти из страната? Кой и как може да бъде ваш сътрудник?

Агенцията ни функционира основно на базата на свободни фотографи, които предлагат нещата си при нас и по този начин ни авансират с работата си. Това е единственият способ да прогресираме с малък стартов капитал. В зависимост от договорката или изкупуваме снимката веднага, или я залагаме за продажба на традиционния международен агентски принцип - 50 на 50 от всяка публикация. За разлика от други медии със солиден финансов "гръб", почти нямаме администрация и това понякога затруднява бързата работа с авторите. По-грамотните в компютърно отношение вече сами зареждат работите си в сайта. Развиваме кореспондентска мрежа в страната, като Черноморието и Южна България са доста добре покрити.

 

Само от абонамент ли се издържате и може ли да се печели от такъв сайт?

Агенцията печели от абонаментни или единични продажби в печата. Обаче пазарът в това отношение тепърва трябва да се развива, защото 10 или 15 лева за снимка в никакъв случай не са реалната цена на добрата фотожурналистика. За съжаление, БТА, която е дотирана от държавата институция, продава на ниски цени и определя масовия пазар. Като отида в провинцията с предложение за абонамент, понякога ми показват тяхната оферта и казват: "Ще ми дадеш ли по-ниски цени от тях?". Не се и опитвам да го правя, в Булфото предпочитаме да се напънем да предложим такива теми и снимки, че да можем да им искаме по-добри пари.

 

Съществуват ли проблеми с авторските права на снимките и има ли случаи на злоупотреби?

Снимките ни са защитени по сравнително прост, но надежден начин - в сайта са публикувани малки копия с дълга страна 323 пиксела и само абонат с получена от нас парола може да отвори голям файл за печат. На практика всеки информационен сайт може да ни краде, защото 300 пиксела са повече от достатъчни за Интернет публикация. Обаче не можем да намалим още картинките или пък да ги замрежим с букви отгоре, защото клиентът няма как да ги разгледа, за да си избере. Това е нещо като риска да продаваш в супермаркет с открити щандове.

Иначе ни крадат през част от абонатите ни - например новият "Шок" на Недялко Недялков си сканира наша снимка от страница на "Блясък", които честно са си я купили и сега трябва да го съдим за тази кражба. Имахме и случки с колеги от информационни сайтове, които "боцкаха" направо малките снимки и ги слагаха в новините си. В момента сме се обърнали към адвокатската кантора "Борислав Боянов & Со", която има опит с тази материя, за юридическа защита за нарушените ни авторски права.

 

Първа публикация: сп. Медиа свят, ноември 2003 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]

 

© Мартин Митков Митов. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух