напред назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]



Тенденцията е към специализация


Интервю с Константин Павлов, ръководител на Интернет агенция "Тримата"

 

Константин Павлов. Снимка © Мартин МитовВие сте един от тримата създатели на trimata.bg и ръководител на агенцията. С какво се занимавате основно?

Интернет агенция "Tримата" съществува от есента на 2000 г. Занимаваме се главно с Интернет реклама и с изграждането на Интернет решения - сложни информационни сайтове, електронни услуги и софтуер. Нашите клиенти са сериозни фирми от областта на туризма, търговията и услугите. Поддържаме и сайта reklamata.net - значителен онлайн ресурс, посветен на рекламата в Интернет.

 

Напоследък като че ли рекламата в Интернет става по-активна, нараства обемът, търсят се нови форми. Споделете вашите впечатления?

Тенденциите в развитието на Интернет рекламния пазар се запазват. Цените за реклама падат, а обемът на рекламата и процентното участие на Интернет рекламата в рекламните портфейли непрекъснато растат. Вече е всекидневие български рекламодатели да присъстват в международното Интернет пространство. Натрупа се критична маса от рекламодатели и специалисти, които разбират значението и предимствата на рекламата във виртуалното пространство. Рекламата в Мрежата се превръща в сериозен бизнес. А за рекламните форми ще кажа само едно - най-шарените и най-скачащите реклами не са задължително най-ефективните.

 

В началото като че ли повечето фирми рекламираха главно в порталите. Има ли вече тенденция към търсене на реклама в специализирани сайтове?

Не мисля. Всичко е въпрос на търсене и на предлагане. Порталите могат да предлагат по-големи обеми реклама и по-бързо разпространение на рекламните послания до огромна аудитория, докато специализираните сайтове доста по-ефективна реклама, по-качествена аудитория, но по-малки обеми. Какво да изберем? Естествено това, от което се нуждаем. Суетата в такива случаи е лош съветник, а има и какво да се желае за компетентността на рекламодателите и рекламните агенции в Интернет. Интернет е мястото, където човек най-лесно може да си даде парите на вятъра.

 

В последните няколко години сте в журито на конкурса "Български сайт". Има ли развитие в българското Интернет пространство?

Българското Интернет пространство преживя бурно развитие през последните години. Тенденцията е към специализация, появяват се много качествени специализирани сайтове. Вижда се, че порталите изпитват трудности, че развитието им е забавено, че качеството на услугите им не е това, което очакваме. Един портал е резултат от огромна инвестиция, усилия и качествен мениджмънт. Порталите вече минаха периода на интензивно първоначално инвестиране и изграждане на продукти и сега всяка стъпка напред е свързана с много труд, рискове и инвестиране на трудно припечелени пари.

Определено се наблюдава постоянен прогрес в развитието на българските сайтове. За жалост, по време на последния конкурс се почувствах като оценяващ на кандидат-студентска кампания по български език и литература. Половината сайтове бяха за чиста двойка - без оригиналност, без качествено съдържание, неизползваеми. Големи и сериозни институции се представиха със сайтове от типа "Напънала се планината и родила мишка". Учуди ме и фактът, че за пръв път сайтовете бяха по-малко от предходната година. За щастие, имаше и отделни, перфектно изпълнени сайтове, които отсрамиха бранша.

 

Как виждате българското Интернет пространство след пет и след десет години?

Оптимист съм. И след пет години българското Интернет пространство ще бъде на световно ниво, както досега. Надявам се окончателно да изчезнат предпоставките за преобладаващото присъствие на аматьори, романтици и пирати в българския Интернет. Очаквам заедно със софийското метро да стартира електронното правителство със сериозни и достъпни за всички граждани информационни услуги. След десет години, чрез интегрирани услуги за бизнеса и потребителите, Интернет пространството ще се превърне в основна среда за комуникация, основна медиа и основен източник на информация. Всъщност предвиждам основните промени в обществото да се случат извън Интернет, но повлияни от информационните технологии.

 

Може ли да говорим за ново Интернет поколение у нас? С какво то е по-различно?

Макар и малобройно, новото поколение вече съществува у нас. Ще различите лесно представителите му. Те нямат ясно разделение на времето за работа, почивка и сън, на работни и почивни дни. Предпочитат Интернет пред телефона като средство за комуникация. Плащат всичките си сметки онлайн, четат новините в новинарските сайтове, снимат се с цифрови апарати, намират гаджетата си по Интернет, слушат MP3 плеъри и предпочитат да пишат на клавиатура, отколкото на ръка. Гледат много филми и играят компютърни игри. Всички имат прякори, обществено активни са и винаги са готови да споделят мнението си. Не робуват на расови, сексуални и национални предразсъдъци. Имат вкъщи повече компютри, отколкото телевизори.

 

Първа публикация: сп. Медиа свят, февруари 2005 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]

 

© Мартин Митков Митов. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух