напред назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]



"Естествен роман" е онлайн от пет години


Често се спекулира напоследък, че младите не четат, че предпочитат да са пред компютъра, в Интернет, а не в библиотеките. И се пропуска елементарният факт, че библиотеки има и в Интернет, че те често са по-богати и по-актуализирани, че са достъпни 24 часа в денонощие, 365 дни в годината. И достъпът до търсеното произведение би могъл да е много по-бърз, отколкото в традиционните библиотеки. Пропуска се и фактът, че в Мрежата има много виртуални книжарници, в които като правило книгите са и по-евтини. Първите български виртуални магазини са именно книжарници. А и на световния пазар Amazon.com е един от най-печелившите виртуални магазини. В България тези магазини не са печеливш бизнес, но това е главно заради икономическата криза, заради ниската покупателна способност на населението, а не заради липсата на интерес.

Докато издателите (като цяло, разбира се, има и изключения) се страхуват, че младите вече не четат, проучванията в сайтовете на Сдружение "Словото" показват, че около 55 процента от аудиторията са на възраст до 25 години. Има и притеснения, че публикуваният в Интернет текст пречи на продажбите. Практиката показва, че е точно обратното. Някои примери: "Естествен роман" на Георги Господинов е онлайн в пълен обем от пет години. През това време претърпя и две книжни издания, чийто тираж е изчерпан. Ако един текст, независимо дали откъс или цяло произведение, е съпътстван и от връзка към онлайн магазин, откъдето може да се купи съответната книга, продажбите се увеличават, а не намаляват. Разбира се, това важи за качествения текст, за хубавата, продаваемата, ценената и търсената литература. Подобни примери има много, не искам да прекалявам с изброяване на автори и заглавия.

Друг пример - в миналогодишното издание на конкурса за роман на годината на фондация "Вик" публиката избра книгата "Елада Пиньо и времето" на Керана Ангелова. Не само защото романът е хубав, а защото читателите го познаваха - Керана Ангелова беше единственият номиниран автор, представен сериозно и в Интернет. Не е за пренебрегване и фактът, че около две трети от гласувалите читатели направиха това онлайн. Което отново опровергава тезата за противопоставяне на книгата и Мрежата.

Не трябва да пропускаме и факта, че при хиляди регистрирани издателства в България само десетина имат своя страница в Интернет. А читателите вече търсят там книгите, не по уличните сергии.

Излишно е да сравнявам и аудиториите на специализираните издания - всеки един от сайтовете като slovo.bg, liternet.bg, slovesa.net има дневно повече читатели, отколкото вестници като "Култура" и "Литературен вестник" седмично, дори месечно. А изброените сайтове публикуват и оперативна критика, анотации, т.е. представят книги. Но докато в едно книжно издание е почти невероятно да се прочете откъде може да бъде закупена съответната книга и за колко, в сайтовете почти винаги има връзка към виртуална книжарница, т.е. с едно натискане на мишката можете да поръчате и закупите желаното произведение. Много пъти рубриката "Витрина" в "Литературен вестник" ме е предизвиквала да поискам да закупя определена книга, но нито разбирам как, нито откъде, нито за колко. Докато по данни на виртуалната книжарница books.bg всекидневно има стотици кликвания от виртуалните библиотеки и информационни издания към мястото за закупуване на книга. А това е само една, при това малка виртуална книжарница. Давам пример със специализирани издания, но такова е положението и при всекидневниците, които имат рубрики за нови книги. При всекидневниците в повечето случаи това е и платено (независимо дали официално или скрито). Т.е., издателите плащат за реклама, в която отсъства информация откъде може да бъде закупен предлаганият продукт. А за разлика от дъвките, шампоаните и картите за мобилни телефонни услуги, книгите днес не се предлагат навсякъде. Особено ако става дума за съвременна българска литература.

 

Мартин Митов
Председател на Сдружение "Словото",
Главен редактор на "Словеса"

 

Първа публикация: сп. Медиа свят, юни 2005 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]

 

© Мартин Митков Митов. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух