напред назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]



Новинарските сайтове са абсолютно еднакви


Павел Калинов за новинарските сайтове, за портала за българи в чужбина Ide.li, за НетИнфо, за българската версия на ICQ

 

Павел Калинов. Снимка © Мартин МитовВие сте между създателите на Гювеч.бг, създател сте и на много други сайтове. Как виждате състоянието на българския Интернет сега?

В сравнение със състоянието преди го виждам като драстично напреднал. Голяма промяна към добро. Иначе в сравнение с редица държави изоставаме, но като за страна с населението на България, според мен, е доста добре. Даже имам чувството, че някои типове сайтове станаха прекалено много у нас и като че ли Интернет изпреварва пазара в някои отношения. Например новинарските сайтове в момента . Мога да изброя поне десет сайта, на които основната им идея е да публикуват новини.

 

Но сайтовете, произвеждащи новинарски материали, са сравнително малко.

Всъщност, почти никой не произвежда новини и по-голямата част от новинарските сайтове изглеждат абсолютно еднакви. Еднотипни са и пускат едни и същи материали, които в повечето случаи идват от БТА или от радиото. Т.е., отиваш на едно място и виждаш нещо, отиваш на друго място и виждаш същото, и като структура, и като вид новини, няма някаква специализация. Всеки се опитва да прави новинарски портал със структура, която е 100 процента подобие на НетИнфо, например. Какъв е този бизнес модел не е ясно, защото пазарът не може да поеме толкова много сайтове.

 

В момента основно се занимавате с портала Ide.li?

С него се занимавам в свободното си време, като мой частен проект, който дръпна напред и в момента е основен сайт за българите извън България. Просто защото няма други специализирани и се ползва като портал от българите в различни страни - публикуват мнения, споделят си.

 

В Ide.li има интересни статии. Сами ли ги пращат авторите?

Голям процент от статиите ги взимам от други сайтове, разбрал съм се с тях. Става дума за чуждестранни държавни медии, примерно Дойче Веле, Радио Китай, Би Би Си и др. Това са медии, които се спонсорират от съответната държава, в която се намират. Друга голяма част от материалите са на потребители на сайта, които ги пишат и изпращат, за да споделят някакви впечатления. Примерно, някой емигрирал в Нова Зеландия, разочаровал се и пише впечатленията си, казва "не правете като мен, не правете моите грешки". Или друг, отишъл в Япония и споделя какво става там и какви странни навици имат японците. Други описват пътешествия, примерно отишли в Турция на мач, описва отиването до там, връщането. Нещо като небезизвестните блогове, които ги има по света, само че са с по-голяма публичност и с по-друга насоченост.

 

Как виждате занапред развитието на Ide.li?

Планирам реорганизация, която ще бъде свързана с идеята сайтът да стане по-информативен. Първоначалната му цел беше да се публикуват само мнения на хора, личното им мнение за някакво място. Оказа се обаче, че хората търсят и някаква по-статична, по-официална информация. Така че, смятам да наблегна на този тип справочна информация: не само как стигнах до Япония и какво направих там, а да има например и адреса на японското посолство, указания как се изкарва виза, как се купува билет... Как да се намери работа на съответното място, как да се намери квартира.

 

Сега работите в НетИнфо и пряко се занимавате с пускането на българската версия на ICQ. Това ли е най-популярната програма за чат?

Не е чат, то се води "Instant Messenger", на български няма точен превод, нещо като "програма за моментална комуникация". В света са няколко такива аналогични програми, но тези на America OnLine и Yahoo Messenger бяха рекламирани предимно в САЩ и се получава така, че потребителите им са предимно там. В Европа и Азия ICQ продължава да си е номер едно без конкуренция. Води и в САЩ, но там с по-малка преднина.

Сега ICQ има нова стратегия да намира локални партньори в различните държави и да прави ексклузивни сделки с тях, така че във всяка една държава да има по една фирма, която да го развива на конкретния пазар. За България това е НетИнфо. Превежда се целият софтуер на български, ще бъде пуснат с наш дизайн и ще бъде обвързан с abv.bg, т.е да можеш през ICQ да си четеш и пощата, също и от abv.bg да можеш да пускаш съобщения към ICQ. В общи линии предвидени са много екстри. Първоначално ще тръгне с по-лека версия и постепенно ще се добавят нови и нови екстри.

 

И вече в рекламните полета на ICQ ще виждаме български реклами?

Това е основната идея. Те дават на НетИнфо управлението на всички реклами в ICQ, които се показват на българи. Като "българин" може да е живеещ на територията на България или говорещ български, който е извън страната. Ще има и географско таргетиране, т.е. ще можем на българин, живеещ в САЩ, да показваме определена реклама.

Оказа се, че даже и преди да стане въпросната сделка, ICQ е имало страшно много потребители у нас. Надяваме се сега да ги удвоим, като се добавят и тези на abv.bg, който до момента няма подобна програма. Иначе в световен мащаб те имат над 200 милиона регистрирани потребители.

 

Първа публикация: сп. Медиа свят, септември 2005 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]

 

© Мартин Митков Митов. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух