напред назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]



Защо да чета тук, когато мога да си намеря същата информация другаде


Гергана Митова, управляващ редактор на "Дневник Online", за предизвикателството на чисто новинарските сайтове срещу онлайн версиите на традиционни медии

 

Практика у нас е сайтовете на вестници и списания да повтарят съдържанието на хартиените си издания. "Дневник Online" различен ли е?

"Дневник" е различен. Това е единственият български вестник със сайт, който се обновява постоянно през деня. Единственият вестник, който има екип от онлайн редактори. Освен редакцията от 76 журналисти и технически екип, "Дневник" има и отделен екип от седем редактори за Интернет лицето си.

Другите вестници обикновено наемат един "разбирач" - уебмастер. С полуавтоматизиран процес, той прехвърля текстове и снимки от печатното издание и генерира веднъж на 24 часа външния вид на сайта. В "Дневник" можеш да отидеш по всяко време на деня и да намериш нови истории. Това прави вестника различен и го доближава до другия модел, този на новинарските издания в Интернет, които целят постоянно обновяване на информацията в продължение на някакъв период от деня.

 

В началото бяхте със свободен достъп, сега сте платени. Намаляха ли посетителите след въвеждането на платения абонамент?

Абонаментният достъп до част от материалите в "Дневник" беше въведен през ноември 2002 г. Тогава сайтът отбелязваше около 10 000 уникални посетители дневно. С въвеждането на абонамента посещаемостта на сайта намаля с около 40 процента. Този сериозен отлив беше преодолян в рамките на година. Част от читателите се завърнаха, привлякохме и нови. В момента статистиката на WebCounter отбелязва по около 12-13 хиляди уникални посетители дневно.

При оценката на този резултат трябва да се има предвид, че голяма част от статиите идват от печатното издание свободни. Не е необходимо да имаш абонамент, за да ги четеш. Това са около 70 процента от новия брой на вестника, всички текстове на редакторите в Интернет изданието, както и всички неабонаментни статии с давност две седмици. След две седмици материалите влизат в архива.

Архивът е платен. Такива са и най-ценните интервюта и анализи на в."Дневник". Това най-често са икономически и политически интервюта и анализи. Абонамент изискват и водещите теми от икономическата секция на вестника "Компании и пазари".

 

Колко души работят само за онлайн изданието?

Общо в Интернет изданието на "Дневник" работят седем редактори и две технически лица. Редакторите поддържат сайтовете с текущите новини, докато ролята на техническите лица е да прехвърлят коректно информацията от печатното издание на вестника в Интернет.

Редакторите следят информацията от деня и целта им е да пресяват и публикуват бързо последните новини в областта, от която се интересуват. Освен информационната поддръжка на сайта, отговорният редактор на даден сайт се грижи за развитието му, предлага идеи, следи посещаемостта, приходите и разходите, наема външни автори, когато му трябват - държи се като "собственик" на сайта. Това вероятно мотивира допълнително редакторите да работят за успеха на сайтовете си. Този микс от задължения ги различава донякъде от колегите им в печатното издание.

 

Напоследък сайтовете за новини стават все повече и повече, но в много от тях съдържанието е идентично. Доколко бъдещето е на чисто новинарските сайтове или на онлайн версиите на традиционни медии?

Бъдещето е на интересните новинарски сайтове. Тези, които съумеят да станат част от дневната рутина на потребителите на новини с интригуващите си заглавия на първа страница, с бързата и точна информация.

Под натиска на Интернет новинарските сайтове, тези с печатни сродници ще се променят. Ще мине време, докато издателите на тези вестници осъзнаят напълно необходимостта от промяна, насочена към генериране на отделно съдържание и услуги в сайтовете на техните медии. Процесът е започнал. В последната година се забелязва по-сериозно отношение към онлайн лицата на печатните издания. Повечето смениха дизайна си с по-модерен и по-лесен за ползване от потребителите, някои добавиха форуми под статиите като белег за интерактивност. Засега сайтовете на вестниците се придържат към еднократното обновяване със съдържание единствено от печатното издание, защото така поддръжката е най-евтина, но с увеличаването на интереса на рекламодателите това ще се промени.

Предизвикателството за новинарските сайтове, от друга страна, е да съумеят да поддържат достатъчно и качествена информация. За момента се броят на пръстите на едната ръка сайтовете, които имат репортери и журналисти, а не само редактори. Повечето сайтове, публикуващи новини, обикновено ползват общодостъпни ресурси - информационни агенции, радиостанции, други сайтове. С такава информация, обаче, тези сайтове не могат да се наложат и да градят собствено лице пред читателите. Иначе казано, защо да чета тук, когато мога да си намеря същата информация другаде, или, по-лошото, навсякъде.

 

Първа публикация: сп. Медиа свят, декември 2005 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Публикации в сп. Медиа свят][Мартин Митков Митов][СЛОВОТО]

 

© Мартин Митков Митов. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух