напред назад Обратно към: [Втората Айфелова кула][Божидар Чеков][СЛОВОТО]



Европейската саламура


Комисията в Брюксел забрани вноса в Европейската общност на българско овче сирене. Това решение бе взето, след като инспектори на общността констатираха лоши хигиенни условия в две-три мандри. Санкцията на Брюксел е един изключително тежък удар за цялата българска хранително-вкусова промишленост. Спуснатата от Европа забрана ще доведе до сриване на цените на сиренето ни. Ще причини болезнени загуби на производителите и на държавния бюджет.

През 1997 година сиренето на една френска мандра отрови стомасите на стотина консуматори. Мандрата бе затворена за дезинфекция и разпространението на сиренето й - спряно.

На никого не му хрумна да забранява френските сиренета изобщо В Европа контролът върху хранителните продукти е изключително строг. В случай на конфликтни ситуации, за да се избегне обобщаване между неизправността на една мандра с прилагателното българско, спасението е марковата политика. Изолирането на виновната марка ще предпази останалите от неизбежните отрицателни търговски последствия.

Едно нещастие не идва никога само. Случайно или нарочно, точно когато нашето сирене се оказа в затруднение, Гърция изяви претенциите си за търговска ексклюзивност върху всички сиренета тип "Фета".

Това означава, че в случай на положителен отговор, единствените търговци на бяло сирене ще станат гърците, защото чужденците наричат нашето и гръцкото сирене с едно и също име. Ако се тръгне по този път, французите могат да изявят авторските си права върху нашите панталони, защото панталон е френска дума.

В началото на 90-те години гърците ни наклеветиха пред Европа, че животните в Родопите били чумави. Стадата бяха изклани. Гръцките търговци изкупиха на безценица месото и го продадоха на Европа, на европейски цени.

Днес българските мандри се намират в същото положение, в което бяха производителите ни на месо преди години. Те лесно могат да се превърнат в плячка на чуждите предприемачи, в случай на бездействие на властите. Понякога ударите под пояса отварят очите на наивниците и подобряват отбранителната способност на незнаещите. Никой не се е родил "опитен". Опитът се добива с мъка, пот и изпитания. Съчетанието на професионализма с опита води към икономически победи. Победата на хранително-вкусовата ни промишленост на европейските пазари е възможна само след един безпристрастен разбор на даденостите и отговорностите.

Що се отнася до Европейския съюз, задачата на българските представители е тройна: дипломатическа, външнотърговска и индустриална.

Безкрайното бръщолевене за сроковете на интеграцията не може да скрие голата истина, че богата Европа си залоства вратата пред мизерията на Изток. Единствено замогването на българското общество веднага ще промени нещата. Повдигането на социалното ниво на нашия народ обаче зависи изключително от достъпа на българските стоки до Европейските пазари. Това е пътят, който извървяха бедните доскоро Ирландия, Португалия и Гърция.

В битката, която се разиграва пред европейската врата, понеже България само губи, възниква въпросът: кой как защитава българските интереси. На най-важното стратегическо място - Брюксел, дълги години България беше представена от една специалистка по музика! В Париж беше посланик един... преподавател по химия. Един друг възрастен господин, натрупал професионален опит в Тодор-Живковата прокуратура, е водещ по пътуванията до Страсбург и Париж, посветени на интеграцията. Явно е, че всички тези хора са получили места по приятелска линия или за извършени услуги. Те нямат нищо общо с безжалостната конкуренция, която кипи вътре и вън от европейския пазар. С такива железни бранители на родната кауза не само сиренето, ами плажовете и минералните ни води могат да се окажат опасни за здравето на платежоспособните клиенти.

Няма съмнение, че България само ще губи, ако качва на международния икономически и дипломатически ринг боксьори с ходатайство.

По същество проблемът на българското овче сирене възникна от неговия... успех. Вече повече от двадесет години зелените кутии с нашенска саламура се радват на отличен прием във френските бакалници. Най-добрите познавачи на балкански продукти - арменските търговци, го предпочитат и препоръчват на клиентелата. Така в страната на 300-та вида сиренета се намери място за 300 и първото. Различно по вкус, то не заплаши френските си конкуренти, а допълни "палитрата" на отлично разработения кулинарен пазар. По утъпкания от успеха му път българите можеха да докарат вината, колбасите и туршиите си. Или всички продукти, различни по вкус от тукашните, защото са родени под друго слънце и от друга земя.

Вносител на суровини, бедна на енергия, България е длъжна да изнася, за да оцелее. Най-търсеното на чуждите пазари е това, което те не произвеждат. Цененият от чужденците "български вкус", въпреки имитациите му, може да се произвежда само в... България. Поради това българската хранително-вкусова промишленост е под напрежение. Тя може, тя трябва да надвие българо-българските препирни, за да се посвети на най-важното, най-същественото - завоюването на нови пазари!

България разполага със средства, за да се противопостави с успех на конкуренцията. Но тези средства не са нито безбройни, нито безкрайни. В употребата им няма място за разхищение.

Поради това трябва да се знае отсега: Този, който мисли, че България ще влезе в Европа "без бой" - се лъже и лъже тези, които му вярват!

>

 

7 януари 1998 г.

 


напред горе назад Обратно към: [Втората Айфелова кула][Божидар Чеков][СЛОВОТО]

 

© Божидар Чеков. Всички права запазени!


© 1999-2019, Словото. WEB програмиране - © Пламен Барух