Литературен форум  

Брой 10 (433), 31.10. - 06.11.2000 г.

 

СЪДЪРЖАНИЕ

КОНТАКТИ

АРХИВ

 

АТЕЛИЕ

АТАНАС ЯРАНОВ
1940 - 1988

 

Атанас Яранов. ОброкРоден на 13 юли 1940 г. в София.

Завършил Художествената академия “Николай Павлович” - 1965 г. “Декоративно-монументална живопис” при проф. Георги Богданов.

Негови творби са участвали в колективни представителни изложби на българското изкуство в Англия, Франция, Италия, ФРГ, СССР, Румъния, Япония, САЩ, Чехословакия, Полша и др. страни.

Има самостоятелни изложби в Пловдив, Варшава, Варна, Братислава, София, Западен Берлин.

Носител е на много национални награди.

Творби на Атанас Яранов са притежание на Националната художествена галерия, Софийската градска художествена галерия, на много музеи и галерии в цялата страна, а също така на галерии и частни колекционери в Швейцария, САЩ, Франция и др.

 

Атанас Яранов. Молебен за дъждНе бе много времето, което съдбата предостави на Атанас Яранов, за да изпълни призванието си. Може би той е предусещал това - работеше с огромно напрежение на силите, най-често в продължителна аскетична изолация. Създаде богата галерия от маслени картини, пастели, стенописи. Не зная техния брой.Едва ли и той го е знаел.Сътвореното от него естествено респектира не с количеството си, а с дълбочината и силата на своето човешко и артистично послание.

Невъзможно е да си представим българското изобразително изкуство през последните две и половина десетилетия - с най-доброто, с безспорните му постижения, - без внушителното творческо присъствие на Яранов. Картините му бележиха неизменно най-високото художествено ниво. Заключеният в тях свят въздейства с неотразима сила. Изпълнен със символи, архаични митове, фолклорни метафори, той като че ли отключва в съзнанието на зрителя праисторически комплекси. Дори когато сюжетът изглежда битово делничен, близък до актуалния ни опит, Яранов умееше да го превърне в някаква тайнствена, трудно обяснима и поради това винаги вълнуваща действителност - с метафизическа глъбина и ирационални измерения. С това той продължаваше визионерските търсения на Иван Милев и Златю Бояджиев. Отличаваше го от тях между другото неговата могъща монументална форма - склуптурна, орелефна, масивна. Но тя пък го свързваше с дърворезбените традиции на нашето Възраждане.

Така неговото изкуство се превърна в щастлив фокус, в който се кръстосват художествени импулси от миналото и съвременността - оригинални завоевания на българската духовна култура.

Димитър Аврамов

  Атанас Яранов. Рисунка с молив

(В хартиеното издание на вестника има публикувани повече произведения на Атанас Яранов!)

Българската литература

© 2000 Литературен форум