СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ
ИЗДАТЕЛСТВО
|
СЦЕНА
Животът като незавършен сценарий
"Охранители" от Джон Годбър в
Малък градски театър "Зад канала"
През 1977 г. английският драматург
Джон Годбър създава първия вариант на
пиесата си "Охранители", а през 1990 г.
той завършва последната си версия на
същия текст, като включва общо четири
персонажа в авантюрата да бъдеш
британец от края на двадесети век.
Докато наблюдавах театралния живот на
"Охранители" /Малък градски театър
"Зад канала"/, съпоставих сюжетната
линия на конкретния драматургичен текст
с творчеството на шотландския рейв идол
в литературата Ървин Уелш. Между "Охранители"
и всичко, което знаем за прозата и
драматургията на Уелш съществува тънка,
но достатъчно осезателна, червена нишка.
Независимо от дистанцията на времето,
атмосферата на "Охранители" се
намира в добра комуникация и с
творчеството на филмови режисьори от
ранга на Дани Бойл или пък Кен Лоуч,
които отделят внимание на придънно,
ниско стоящите в йерархията социални
съсловия.
Спектакълът "Охранители" /реж.
Съни Сънински/ е повод да се върна назад
във времето и да си припомня един друг,
любопитен негов проект "Портрети"
по А.П.Чехов, /Държавен куклен театър -Варна/.
Тогава, както и в тази премиерна
постановка на Съни Сънински, режисурата
разчиташе на поливариантността от
символи и среда, изградена благодарение
на едно единствено, но твърде изкусно
използвано на сцената средство-
портретната рамка /сега сценичното
средство се различава от рамката, но
отново осъществява успешно множество
функции/. На сцената се разказват
паралелно три истории, свързани със
света на жените, мъжете и охранителите.
Охранителите са особен вид човешка
порода, която надскача качествата на
мъжете и жените, защото възприемат
техните проблеми от мястото на
професионалната им значимост - да
опазават реда в една дискотека.
Спектакълът започва с почти мюзикъл -
звучащо начало, стремящо се да
пофлиртува със съвременната българска
поп ситуация, за която имената "Ъпсурт",
Мариус Куркински, както и вградени
текстово цитати от техни изпълнения,
допринасят за иронично вплитане на
нашата /българска/ реалност с
драматургично зададената. Това не е
случайно, тъй като автори на
оригиналната музика към спектакъла са
Стоян Михалев и Виктор - така се постига
автоироничен ефект. На сцената е
поставена, уподобяваща няколко
предемета, продълговата конструкция. Тя
се трансформира в шкаф, асансьор, врата,
маса, бар, екран и т.н. предмети, по
подобие на мечовете, закачалките,
вратовръзките..., с които "играят"
актьорите. Предметната многообразана
наративност е следствие от вложеното
въображение при изграждането на
ситуации, характери, колизии.
Сценографията / Петя Стойкова/ сама по
себе си носи индикации за контрасти,
конфликти, случвания. Тя е изградена
върху принципа на двете крайности -
черно и бяло. Под скромната на пръв
поглед визия се крие възможността за
истинска, плътна импровизация.
Актьорите /Георги Къркеланов, Петър
Калчев, Филип Аврамов, Христо Мутафчиев/
тотално и в пълнота вдъхват живот на
импровизираната реалност, те я зареждат
с пространствена и емоционална енергия.
Предимството на спектакъла "Охранители"
е в неговата непретенциозна, дори
скромна сценография, която предопределя
задачите на актьорите - да запълнят, да
обсебят с присъствието си сцената и
зрителите. От друга страна, "Охранители"
използва разиграване, характерно за
методологията на кукления театър, без
самото предствление да бъде определяно
като такова. Палитрата, която използва
режисьорът, показва как опитът в
режисурата за куклен театър може да се
приложи така, че да се получи съвършена
симбиоза между актьорска игра и
специфична, изразна среда. В този аспект
публиката има представа и впечатление
за подобен вид театър от работата на
Александър Морфов и Стефан Москов.
Единственият слаб в композицията момент
се открива по посока на отделни, някак
внезапно появили се фрагментарни
словесни коментари. Тяхната
съдържателност звучи дидактически и
малко манифестно на фона на ритмичната,
бързо сменяща се ситуативна картина.
Коментарите на персонажите
кореспондират с познатата ни
действителност и вместо да засилят
посланието на спектакъла, предизвикват
разконцентриране на динаимката му.
Същността на посланието се крие
в идеята за "безпаметното"
протичане на живота. Той се излива,
разгръща и консумира неусетно, изхабява
ни бързо. В равносметката за неговата
цялост остава усещането за
незавършеност, за неудовлетворение, за
недописана история, приключваща с
многоточие.
Един рожден ден и среща между
четири жени, четири мъже в дискотека и
охранителите предопределя събитията,
комичните точки на напрежението и
тяхното успокояване на финала.
Актьорите имат интересна задача - да
бъдат, да изиграят едновременно по три
персонажа, със своя специфична
биография. Те се вмъкват под кожата на
персонажите и с изключителна лекота
постигат ефектно, мълниеносно
въздействие, което определено
отдалечава зрителя от навика по време на
даден спектакъл невротично да гледа
часовника си в очакване на финала. В "Охранители"
действието се развива на един дъх - бързо,
с ритимични промени на среда и персонажи
и именно този факт би бил един от важните
аргументи за евентуалния успех на
спектакъла.
"Охранители" е
представление, адресирано към широк
кръг публика, то би удовлетворило както
изискванията на занимаващите се с
театър, така и възприятията на случайно
попадналата в салона публика, която не е
обвързана с предварителни нагласа за
актьорска игра, режисура и пр.
Спектакълът печели и от възможността да
се разкаже за сериозните неща от живота
с ирония и фантазия, като по този начин
идентификацията с персонажите се случва
уж на шега, но същевременно тя звучи
истински. Може би точно с това се
обяснява и очарованието на запазената
марка английски "черен" хумор.
Елица Матеева |