![]() ![]() Стефан МалармеВсемирната поезия не познава друг учител, около когото с искрено страхопочитание да са стояли събрани всички поети на едно младо поколение, заслушани в пророческите му думи: както някога, във времената на великите учители – Буда, Платон, Исус, Апостолите. Среда, салон Маларме: забулен от дима на своята знаменита лула – неговите бавни думи са разкривали видението на едно ново изкуство: откровение на бъдещето. Името Маларме е – епоха и начало: епохата на символизма; началото на постигнатия художествен идеал. Делото на Маларме е – дело и желание: неговата поезия и неговата естетика. Делото на Маларме – стихове и проза – е устрем на неговото желание към образа на абсолютната поезия – абсолютното изкуство. Поезията на Стефан Маларме е възвръщане на художественото творчество към първоизточника на всяко творчество: космосът и космическите елементи: идеите. Неговите поеми чрез нагледни образи, съчетани от звук и видение – довеждат душата непосредно пред лицето на Безкрайното. Тук има и декаданс, и мистика. Бялата и здрачна поезия на Стефан Маларме е може би най-благородният израз на всеки декаданс (декаданс на реалността под мистичния шум на бляновете!). Живот и Дело са едно у Маларме: художественото видение. Видението е бяло изваяние. Красота сред прозрачност. Безплоден метал – безстрастно злато; безплодно: – злато девствено, без мирис, в жестокия свой блясък, в свойта бледност, едни с мраза безплоден на метала. – Идеята за девствеността – логичен плод на ек- лезиаста и всяко обезверяване на действител- ността – крие в себе си смисъла на изкуството; нещо повече: на всеки висш живот: безплодно, без- целно: Съм. Битие без социално приложение: Аб- солют: – Нито искам аз човешко нещо – мрамор аз. – Идеята за девствеността– презрение на всяка материална действителност – се доразвива и слива с идеята за смъртта: последната безплод- ност, последния абсолют. Това е образът на жи- вота у Маларме – и образът на изкуството. Жи- вотът и изкуството са едно: красота в себе си – и една тяхна цел: смърт в себе си.
От това гледище диалогът Иродиада е средоточие в поезията на Маларме, образно формулирана в стихотворението Prose pour Esseintes, което един критик (А. Тhibaudet) нарича l’art poetique на Маларме. В диалога Иродиада, в идеята за девствеността, са включени всички художествени извори и всички елементи на художествено творчество, от които Маларме създава своята поезия: изискаността на стиха и езика, склонността към старинното, любовта към жилището със старите мобили (и бягството от живия лазур на външната природа) и най-сетне: самовластието на словото в поезията, като единствен път за постигане на стилизиран художествен ефект. Простолюдната легенда на Маларме е стилизирана в епитета тъмен поет (un auteur difficile). Това казва Емил Фаге, Брюнетиер заявява, че не можал да го разбере, а англичанинът Edmund Gosse се мъчи да го разбере... Маларме е тъмен поет за ония, които не могат да видят – и искат да видят в художественото произведение само известен факт. За Маларме обаче – от художественото гледище – е презряно намерението на художника – поет, живописец, музикант – да изобрази в своето творение веществения факт; не факта – а смисъла, душата на факта: идеята. Това – по примера на музиката – той иска да изобрази само чрез едно истинско художествено средство: словесния образ; Словото – като съчетание на известно пластическо видение (понятието) и самият звук (музиката) на словото. Съчетанието на ред такива словесни образи създава (материализира като видение) идеята. Така че: една поема на Маларме изглежда като произволно съчетание на много откъслечни – без видима логична връзка – словесни образи, които обаче тънкото чувство – интуицията – свързва в едно цялостно видение: словесен образ на една идея. Художествената техника в поемите на Стефан Маларме е основана, така да се каже, върху музикалния закон на контрапункта; защото по друг начин не може да се изрази – или събуди – известно видение из кръга на Абсолютното. Към тази (мистична в основата си) цел е бил насочен устремът на Маларме. Неговото дело е борба за завоюване на тази цел: поемите му, а също и естетическите му статии. Те – естетическите статии на Маларме – не са тълкуване на тъмната му поезия, а – борба за своето изкуство: борба за неговото освобождение из оковите на слепия веществен реализъм. В критическите статии на Маларме се намират златни букви за всяко антиреалистично изкуство. Затова Стефан Маларме стана средоточие на оная литературна школа, която излезе в открита борба срещу реализма – плод на материализма на XIX век: Символизма – а днес, когато тази школа не съществува вече, остана – Маларме – като първоизточник на цялото съвременно изкуство – тласък на неговото сегашно и бъдещо развитие. Безбройните школи в днешната поезия и живопис, събрани под общото име Експресионизъм, черпят от Маларме сила за своя устрем към общата, последна цел на изкуството: постигнатия художествен идеал.
![]() ![]() ![]() |